Jump to content

Valp og tur


Lille My

Recommended Posts

Når jeg tar ferie om en måneds tid henter jeg hjem en gordonsetter på åtte uker. Da går det ikke lang tid før jeg flytter til fjells og blir der mer eller mindre til midten av august.

Hvor lange turer kan jeg egentlig regne med å få i løpet av sommeren. Regner jo med at det vil begrense seg litt med en liten en. Kan jeg når det lir litt utpå regne med en skikkelig dagstur, eller er det å sikte for langt?

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du er på tur på valpens premisser så kan du være på tur hele dagen :) Dvs. gå i rooolig tempo og ta gode pauser når valpen er sliten. La den gjerne sove i lyngen mens du tar en kaffepause og nyter utsikten. Valpen kan også få sitte på i ryggsekken din om så er når den er trøtt - når batteriene er fullt oppladet igjen vil du fort merke at du har en ål i sekken :)

 

La den gå og utforske alt i sitt tempo - selv om det tar halve dagen. Dersom hensikten med turen er å forflytte seg fra A til B i løpet av en viss tid så bør du gå alene. Valper vil jo instinktivt gjøre sitt beste for å holde tritt med deg for å ikke bli forlatt.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Da vi fikk vår valp(er no fortsatt valp men rukket å bli 7-8 mnd.)fikk vi beskjed om å kun gå sånne tisseturer i begynnelsen. Dette gjorde vi i en måned ca. Så var hunden blitt kjent med huset, familien og hagen. Deretter beveget vi oss mere utfor tomta, og gikk småturer rundt kvartalet. men på disse småturene var det mye valpen skulle utforske, og på 5 min kunne hunden være utslitt. Da var det bare å vende nesen hjemover og la valpen få sove. Husk en valp som sover skal ikke vekkes.. De skal få sove til de våkner selv...:)

Så jeg ville nok ikke lagt ut på noen skikkelig langturer, men småturer i rooooooolig tempo:)

Har hørt noen si at man skal ikke gå mere en fem minutters turer med hunder som er 3 mnd gamle. Deretter skal man øke 5 min for hver måned som valpen vokser. Altså 15 min for en valp som er 5 mnd. Dette for at hunden ikke skal bli en masete "trimhund". Har ikke fulgt dette rådet selv, men tenkte bare å lufte det her...Jeg vil nemlig gjerne ha en hund som VIL ut på tur, og som dra meg ut av sofaen.. LYKKE TIL

Link to comment
Share on other sites

Lange kaffepauser mens valpen sover og stor nok sekk er ikke noe problem. Da kan jeg kanskje komme meg ut på noen turer denne sommeren :D

Vi må ihvertfall satse på noen av de nærmeste vannene. Viktig at valpen blir båtvant også. Om jeg ikke kommer meg på de lengste fjellturene i sommer så skal jeg overleve det - det kommer jo en sommer til neste år også. Men - om jeg ikke får jevnlige fisketurer da blir humøret fort dårlig. For ikke å snakke om at det blir lite rakfisk til jul. :wink:

 

Jeg kommer nok til å få en trimhund uansett tenker jeg, siden jeg er mer ute enn inne når jeg har fri. Dette blir en hund som kommer til å bli brukt både til kløv og pulk når den har nådd rett alder i tillegg til jakt selvfølgelig. Har sykkelvogna fra Nodric Cab http://www.nordiccab.no/ og kommer til å investere i hundedraget til denne etterhvert så kan vi trene sommerstid også. Når den er stor nok til det selvfølgelig.

 

Ranger: Sommeren er en fantastisk tid. I fjor hadde jeg 2 hjemmedøgn på 8 uker utenom de 14 dagene jeg var på ferie andre plasser. Da var det også en utrolig fin sommer. Håper det blir noe av det samme i år. Om jeg har plass til en mann og hund? Hunden har jeg ihvertfall plass til :lol:

Link to comment
Share on other sites

Finnes ikke snillere bikkjer enn petit basset griffon vendeen, så det hadde nok gått supert! Han er vant til unger. :wink:

 

Men spørs om at jeg hadde kommet til å savne han veldig... Og all blodsportreninga... Hmm... Han blir nok her med meg, er jeg redd. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...