Jump to content

Justering av treffpunkt på hagle?


Fourten

Recommended Posts

eneste jeg har vært borti når folk konsekvent bommer enten over eller under eller til sia med hagle. så er det justering av kolbe osv. som hjelper.

 

EDIT: trokke jeg helt skjønte hva du var ute etter. er det noe med hagla di som ikke er riktig. som gjør att treffpunktet ikke er der det burde være?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke min hagle, men prøverskyting på papp (med flere typer patroner) viser at løpene ikke samskyter helt.

 

Mener å ha hørt at noen sa at de trodde slikt kanskje kunne rettes :roll:

 

Den er forøvrig en gammel baikal sideligger.....

Link to comment
Share on other sites

Hvilken hagle er det snakk om og på hvilken måte er det ikke samskyting? Om det f.eks er snakk om en traphagle, så er de ofte satt opp med ulikt treffpunkt med hensikt. Underste løp skyter på stigende due og er derfor satt til å skyte litt høyere en det øvre løpet som blir brukt når duen er lengre ute. (f.eks OL Trap). Men om de skyter til siden for hverandre er det vel mer snakk om en feil.

Link to comment
Share on other sites

Det går nok an å endre treffpunket ved å sette inn spesielle choker, men om dette er hensiktsmessig på en gammel Baikal sideligger er vel kanskje tvilsomt :?: Her er litt info fra Flodman:

 

"Utbytbara chokar ger dig möjlighet att välja rätt choke i alla situationer. Vi har dessutom gått ett steg längre. utöver den valfria trångborrningen kan du på specialbeställning och chokar* som förflyttar träffbilden upp till 50 cm på 35 m. Ett bra alternativ om du vill ändra träffläget utan att "bygga om bössan".

* = patenterad eller patentsökt konstruktion"

 

Om de setter inn chokene "skjevt" eller om et er formen på chokene som gjør at treffbildet endres vet jeg ikke. Med prisen på en ny Flodman i minnet vil jeg også tro at dette er en dyr affære.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg prøveskjøt hagla her om dagen. Hadde hverken nok tid eller blink til å teste noe særlig, men jeg så at på 27m med sylinder choke så det ut som det øverste løpet la ladninga omlag 15cm høyere enn det nederste løpet. Det nederste løpet gav senter av skura midt i siktepunktet, mens øverste løp lå 15cm over.

Jeg tenkte kanskje at denne forskjellen er avhengig av avstanden til målet. Kanskje forskjellen er mindre på 35m enn 27 .... eller mer... Tenkte jeg skulle sjekke litt mer når jeg får tid. Om disse 15cm har allverden å si i praksis er jo også en sak... :wink:

Brukte 34g jaktpatroner med stålhagl, da det var det jeg hadde for hånden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...