Jump to content

Swarovski Z6i - Hva er dine personlige erfaringer?


Smygeren2

Recommended Posts

Det står litt her og der på Forumet, og etter hva jeg kan se er det meste eldre ting.

 

Undertegnede og sikkert flere med meg vurderer sterkt å kjøpe Z6i kikkert, og vil gjerne høre fra deg som har PERSONLIGE erfaringer med denne kikkerten. Av det jeg kan lese fra Forumet så er en av de tingene som har blitt tatt opp negativt er vignettering, eller at kikkerten er ømfintlig for hvordan man plasserer hodet? Vil gjerne høre mer om dette, og om andre positive og negative ting om denne kikkerten.

 

For de som også har personlig erfaring med både Swarovski og Zeiss, så vil jeg gjerne høre din personlige sammenligning av disse to topp merkene. For og i mot........

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Swarovski Z6 2,5-15 x 56 med SR skinne på min R93 Carbon. Det er rett og slett det beste kikkertsikte jeg har. Bedre enn Swarovski 4-16 x 50 og 6-24x50 . Et langt skapere bilde. Zeiss 3-12x56 og 5-15x42 kommer rett og slett ikke i samme klasse.

3300560574_f6a61700b9_b.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill 30R Blaser!

Z6i 2.5-15X56 er en av kikkertene som jeg vurderer sterkt. Jeg har tenkt å bruke den som allround kikkert, dvs mye smyging på dagen og posting på kveld/morgen. Den er sikkert suveren til postering i skumring, men synes du ikke den blir litt stor å gå "rundt" med? Ser at de også har samme kikkerten men men i 44 utgave, men denne blir kanskje litt snau i dårlig lys?

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok gått for 2,5-15x56 var jeg deg, den veier bare 80 gram mer og er under 1 cm. lengre, trur ikke du merker så mye til det. Du skal jo ha en allroundkikkert og med den forstørrelsen og 56 obj. så finnes det ikke noen bedre tør jeg påstå! Har bare skutt med min en kveld på banen enda så kan ikke si jeg har noe erfaring med den enda men det lover veldig b 8) ra

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig i at Z6 stiller i en annen klasse optisk enn Zeiss Victory.

 

Uansett mener jeg det er bare ved å tilpasse to sikter i avtagbar montasje, f.eks sving, som gir en universalløsning. Og siden Z6i 2,5-15x56 koster såpass mye som den gjør, trenger ikke to sikter være utenfor økonomisk rekkevidde. Jeg mener kombinasjonen med ett sikte lysterkt sikte til posteringsjakt i skumring, og et annet kompakt med lav fostørring til smygjakt, drivjakt i godt dagslys, vil dekke ett større spekter av jakt. En annen stor fordel er at skulle det skje noe med det ene siktet, har man alltids det andre.

 

Jeg mener også at man ikke trenger 15x forstørring på jakt. Derfor lurer jeg på hvorfor ikke Swarovski lager en 2-12x56. eller kanskje til og med 1,7-10x56? Så hvis du alikevel skulle gå for ett sikte, ville jeg heller ha valgt 2-12x50.

Link to comment
Share on other sites

Bruker 2-12x50, og synes det er et fortreffelig "allround-sikte". Optisk helt tipptopp, og bruker det til både posteringsjakt og skumringsjakt. Ellers er jeg i den aldersgruppen, som iflg. eksperter, ikke greier å nyttegjøre forskjellen på et 56mm objektiv, kontra 50mm.

 

Nå er ikke Z6i (med opplyst retikkel) av de peneste, med den "klumpen" på okularet, men greier ikke huske hvorvidt en pen kikkert har gitt meg dyr på post.

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ellers er jeg i den aldersgruppen, som iflg. eksperter, ikke greier å nyttegjøre forskjellen på et 56mm objektiv, kontra 50mm.
Nå her jeg og mange andre prøvd å få folk til å forstå hvordan dette med utgangspupill sammenliknet med øyets pupille virker. Men det viser seg at vi ikke har lykkes.

 

Det finnes ingen alder hvor man ikke kan nyttiggjøre seg 56mm objektiv. De som har fått deg til å tro det er ikke eksperter.

 

Man kan ikke nyttiggjøre seg en utgangspupille som er større enn sin egen pupille. en 2,5-15x56 har bare 3,7mm utgangspupille på 15x. En 6-24x72 har bare 3mm. Dvs i følge denne tabellen her, må man være 75år før man ikke klarer å få større pupille en 3mm. Det er kombinasjonen forstørrelse og objektivdiameter som er viktig, ikke objektivdiameteren alene.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen alder hvor man ikke kan nyttiggjøre seg 56mm objektiv. De som har fått deg til å tro det er ikke eksperter.

 

Amatør - om ikke annet så gav du meg nå en god start på dagen! Meget mulig at det er håp likevel. :D

 

Uansett 56mm, eller 50mm objektiv på Z6- Et 50mm objektiv har meget gode skumringsegenskaper, og duger i lange baner. En annen fordel er jo kanskje at man "slipper unna" med noe lavere montasjer, og ikke minst en noe lavere pris.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...