Jump to content

Støpe bein harde kuler?


Fozzy357

Recommended Posts

Kan det være et alernativ å støpe skikkelige harde 9mm kuler som en fattigmanns erstatning for mantla ammo?

Er så heldig at jeg har nesten ubegrenset tilgang på bly og sink, men begrenset tilgang på olje$... :roll:

Evt. oppskrifter taes imot med takk!

Link to comment
Share on other sites

Sink? Du meinar tinn håpar eg? Sink må du for all del halde laaangt unna gryta di. Ellers så er det å støype knallharde kuler i kaliber med moderat hastigheit ein mindre god idé. Ved bruk av for harde kuler med lågt trykk vil ikkje kula forsegle skikkelig, gassar unnslepp og du får mykje blying. Kvifor vil du absolutt ha så harde kuler? I 9mm vil eg tru luftkjølte kuler av reine hjulvekter med klips er ei god legering å starte med. Vil du ha litt hardare kuler, kan du tilsette 50% reint bly, og så bråkjøle kulene i vatn. Vil du ha knallharde kuler, så bråkjølar du kuler av kun hjulvekter i vatn. For endå hardare kuler, må du spørre madammen om du får bruke komfyren til å varmebehandle kulene dine, for så å bråkjøle dei.

Link to comment
Share on other sites

Kulene jeg skal støpe måler .3565. Hvis gassen slipper forbi kula, hvordan kan da en hard kule gi mye blying?

 

"Vil du ha litt hardare kuler, kan du tilsette 50% reint bly" Ehh...til hva?

Har skutt nesten rene bly kuler (ca. 1000fps) og løpet ble fylt etter 10-20 kuler!

Madammen har forklart i tydelige ordelag hva ho synes om å skylle 4000 hylser i oppvaskmaskinen og tørke ditto i komfyren :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kulene jeg skal støpe måler .3565. Hvis gassen slipper forbi kula, hvordan kan da en hard kule gi mye blying?

Ei for hard kule vil som sagt ikkje forsegle løpet fordi basen på kula ikkje vil utvide seg av eit lågt trykk. Gassane slepp då forbi kula, som vil forårsake blying fordi litt av kula vil smelte av dei varme gassane som blir pressa forbi. Slik skal det iallfall vere i teorien. Har sjølv opplevd at kuler har blya enormt, men som vart så og seie eliminert ved mjukare legering. Same kula, same diameter, same kulefeitt, berre mjukare legering.

 

"Vil du ha litt hardare kuler, kan du tilsette 50% reint bly" Ehh...til hva?

Til legeringa eg nemnde innleiingsvis, altså bly frå hjulekter med klips.

 

Skyt blykuler som gjerne er .001 tomme over løpsdiameter, det gir som regel det beste resultatet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En mykere kule vil "stuke seg opp" og tette bedre mot løpet under skyting. En beinhard kule ladd til samme hastighet vil ikke få den samme oppstukingen med det resultat at gloheite kruttgasser strømmer forbi kula og er med på å smelte ned ytterste laget på kula, med tildels sterk blying som resultat. Det blir rett og slett mangel på smøring og kjøling av kula.

Dette veldig enkellt forklart.

Link to comment
Share on other sites

En beinhard kule ladd til samme hastighet vil ikke få den samme oppstukingen med det resultat at gloheite kruttgasser strømmer forbi kula og er med på å smelte ned ytterste laget på kula, med tildels sterk blying som resultat

 

Det var et ordentlig svar!

Takker og bukker!

Link to comment
Share on other sites

Ei for hard kule vil som sagt ikkje forsegle løpet fordi basen på kula ikkje vil utvide seg av eit lågt trykk. Gassane slepp då forbi kula, som vil forårsake blying fordi litt av kula vil smelte av dei varme gassane som blir pressa forbi. Slik skal det iallfall vere i teorien. Har sjølv opplevd at kuler har blya enormt, men som vart så og seie eliminert ved mjukare legering. Same kula, same diameter, same kulefeitt, berre mjukare legering.

 

Men mantla kuler forsegler, fordi de ikke "smelter"?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
[Men mantla kuler forsegler, fordi de ikke "smelter"?

 

Nei. Mantlede kuler forsegler per def dårligere enn blykuler, men siden de har mantel som ikke smelter når kruttgassene passerer på utsiden, så legger de ikke igjen bly i løpet. Man oppnår høyere hastigheter med blykuler enn med mantlede kuler med samme mengde krutt og samme kulevekt. Setter man bunnkopp på en blykule, så øker normalt trykket uten at hastigheten øker. Knallharde blykuler kan også finne på å skli over riflene i løpet uten at de griper kula og setter den i spinn. Det gir dårlig stabilitet og dårlig presisjon. "Vesper"/Erik Bråthen, skrev en artikkel om ".44 Elefant" i Våpenjournalen hvor han beskriver hvordan noen knallharde blykuler fungerte skikkelig dårlig, og hvor kulene han gravde ut av kulefangeren sin, viste at de ikke hadde grepet riflene.

 

Forøvrig en svært bra artikkel som man ikke ser oftre lenger. Må ha tatt lang tid å lage, og var sannsynligvis ikke kostnadseffektiv. Jeg er glad for at jeg har tatt vare på dem, for det var utrolig mye de gutta fikk til med relativt low tech utstyr. I dag har andre mer eller mindre fått til det som var målet for artikkelen med .45 Colt, men EB tynte virkelig .44 Mag max i den artikkelen. Nevner i fleng: Hjemmestøpte kuler fra selvdesignede støpetenger på 350-400 grains, Ruger Blackhawk modifisert med nytt løp og åpne sikter med løpsbånd og tror det var Bisleygrep på ramma, må nesten finne den artikkelen igjen har glemt hvor godt jeg likte den ;)

 

Forøvrig en skikkelig avsporing...

 

Uansett blykuler fordre pussing oftere enn mantlede kuler. Jeg pusset på 200 da jeg skjøt .45ACP, men kunne sikkert gjort det oftere.

 

Du kan godt bruke Lee Alox på støpte fabrikkuler for å redusere blying ytterligere, men vær obs på at hvis du lader maksladninger, så kan trykket øke. Tilogmed hørt at noen bruker rørleggertape (teflontape) rundt den sylindriske delen av kula for å hindre blying, men det har jeg ikke testet.

 

Kulestøping er en Pandoras boks, men boksen inneholder fryktelig mye gøy...hvis man har tid til det. Har du dårlig tid; bruk hjulvekter + 2% tinn og LEE alox og de fleste vil slite med å gjøre det bedre. Husk bare å støpe kuler som fyller formen, for små kuler med runde baser = rævva presisjon. Disse kulene har jeg brukt i rundt 400 m/s i .44 Mag, og presisjonen var tildels svært bra, men etter 200 skudd var det bly i løpet samme f... og man blir skitten på fingrene av å skyte.

 

 

Mvh,

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...