Jump to content

"Sofus benken"


Sofus

Recommended Posts

Hadde her forleden kveld alt for meget med arbeidslyst. Første byggetrinn på vår nye veranda ble tidlig ferdig, og etter at jeg var nesten ferdig med oppryddingen ble jeg stående å studere en haug med ”kapp” av diverse dimensjoner.

IMG_0036.jpg

 

Etter et par minutt stillhet, kom en åpenbaring. Jeg hadde behov for en skikkelig mobil skytebenk. Det hender det blir skutt på forskjellige hold, på forskjellige plasser, med diverse ymse skytestøtter i løpet av året. En skikkelig BR-benk hadde vært tingen. En stål og betong-benk er perfekt til ”min private skytebane” bak fjøset, men å ta traktoren fatt å frakte den med seg andre steder blir litt mye. Stødig skulle den jo være, men ikke mer en at den kunne løftes inn i Pajeroen av to presoner. Løsningen lå foran meg, i haugen med material.

Som tenkt, så gjort. Tegninger hadde jeg. Riktig nok for bygging av stål/betong benk, men ingen problem å overføre dette til treverk. De ytre målene, høyde/brede på ben, og areal på bordplate skulle være identiske med tegningen (disse benkene er dritgode å skyte ifra). Ellers ble ”veien til mens jeg gikk”.

 

I utgangspunktet er det bare bena jeg kan prefabrikere med nøyaktige mål. Resten blir improvisering for å ende opp med ønsket dimensjon. 2/4” blir brukt til bena. (I etterkant ser jeg at det ikke hadde vært dumt å bruke 2/6” til bena. Blir litt stødigere. Men med litt mer avstivninger blir dette like bra).

IMG_0038.jpg

 

Avstander/plasseringer blir merket på, og delene skrudd sammen.

IMG_0046.jpgIMG_0045-1.jpg

IMG_0047-1.jpg

 

Her er det 5 tomers skruer som gjelder. Spiker er bare å glemme. Alt ”forborres” med 3mm bor før skruing.

IMG_0044-1.jpg

 

Da var bena på plass.

IMG_0049.jpgIMG_0050.jpg

 

Neste steg er understellet forrest på benkplaten. En 2/6” blir skrudd på bena. Denne er 2” kortere av full bredde på hver side.

IMG_0051.jpg

 

Så monteres en 2/4” mellom bak benet og 2/6`n.

IMG_0052.jpg

 

2/4” kappes i forhold til ytre mål og monteres på 2/6`n. Dette er full bredde på fremre del av benken.

IMG_0053-1.jpgIMG_0054-1.jpg

 

Mellom disse monteres nok en 2/4”, som i tillegg festes til bjelken i miten.

IMG_0055.jpgIMG_0057.jpg

 

Planken på toppen er bare en jigg for å holde på plass klossen som blir bakre del av benkplaten. Vinkler i forhold til fremre del blir merket på, klossen blir tatt av, kappet og montert på plass igjen.

IMG_0058-1.jpgIMG_0059.jpg

 

Så forenes foran og bak med en 2/4” på hver side. Alt kappes og føyes sammen med vinkler. Dette for å få det stivest mulig.

IMG_0061.jpgIMG_0064.jpg

 

Avstanden mellom bakdelen av benkplaten og bakbenet en tatt høyde for, å fylles ut med en bit 30mm ”altan plank”. Så skrues de sammen.

IMG_0065-1.jpgIMG_0066.jpg

 

For ekstra stivhet monteres en 2/4”bjelke foran bakbenet. Skrues fast til benet og i sidene.

IMG_0067.jpgIMG_0068-1.jpg

 

Da er skjelettet nesten ferdig.

IMG_0072.jpg

 

En 2/4” i full bredde blir montert i front av benkplaten, og skjelettet er helt ferdig. Phu!!

IMG_0075.jpgIMG_0076-2.jpg

 

30mm ”altan plank” blir grovt montert, og deretter kappet langs rammen.

IMG_0077.jpgIMG_0088.jpg

 

For ekstra stivhet blir det festet 30mm bor som ”krysstag på undersiden av benkplaten og nede på bena.

IMG_0081.jpg

 

Etter litt knuffing og dunking i bordet, konkluderte jeg med at det foreløpig var stivt nok, og at byggingen endelig var ferdig. Et par timers tid fungerte bordet også utmerket som kaffebord :wink::mrgreen: .

IMG_0089.jpg

 

Men greide ikke gå og legge meg før jeg hadde tatt en testskyting.

Benken ble rigget til i utkanten av hagen med skuddsektor mot elvedalen nedenfor.

IMG_0091.jpg

 

For anledningen måtte jeg jo selvfølgelig lagen en frontrest i treverk :lol: . Benken blir ikke komplet uten 8) .

IMG_0106.jpg

 

Hadde ikke tid til å løpe ut noen blink, så det ble å skyte på ting i terrenget. Den vitenskapelige testen av benken får jeg ta senere. Dette var mest for moro, men jeg fikk en god følelse.

IMG_0101.jpg

Benken virket STØDIG.

 

Dette ble skrevet etter hvert som jeg jobbet, og er ikke revidert i etterkant. Så jeg håper at teksten ikke virker alt for knotete, og at det kan være til underholdning for noen i hvertfall.

 

Mvh Sofus

Link to comment
Share on other sites

Steike ta grattis med flott skytebenk !! :)

Stødig er den nok, og er verken misunnelig på din benk eller private bane for den skyld.... :twisted:

 

Og ser du har skikkelig drill også, har ein sånn i 15.6V og den har dårlige batterier desverre, men det er skikkelig bra saker... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I går kveld ble “sofus benken” satt på sin første virkelige prøve. Til denne anledningen hadde jeg bed med min gode venn og jaktkompis “Steyr Scout”. Her skulle det skytes opp en del ukurant amo (Ladninger/kuler som en gang i tiden var god nok, men som ikke holder mål lengre og som det ble ladet alt for mye av). Noen "nyfødte" ladninger skulle også testes, så Cronografen ble tatt med. I alt ble 80 skudd avfyrt denne kvelden.

 

Våpnene som ble brukt: CZ 550 American og Steyr Scout.

IMG_0158.jpg

 

Caliber: 308 Winchester (selvfølgelig :wink: ).

IMG_0161.jpg

 

Sted: My own private shooting range.

IMG_0125.jpgIMG_0123.jpg

Avstand: Opp til 300m (på avbildet område) 600m++ lengre inn mot fjellet.

 

I kveld nøyde vi oss med 100 og 200meter`n. Steyr rigget blinker, mens jeg tok meg av stand plass.

IMG_0132.jpgIMG_0124.jpgIMG_0121.jpg

 

Mitt første stoppested var 100m. Benken virket dritgod og sto fjellstøt. Jeg skulle for siste gang bekrefte at ladningen var så dårlig som jeg husket den. 125gr Bal-tip ladet med 49,8gr N140= 35mm 3skudd på 100m. Til det formålet jeg skal bruke slike kuler til, er dette alt for stor spredning. CZ`n er god for noen skikkelig trange samlinger med rette ladning.

Samling og hastighets test på 100m først. Hastigheten var god, men samlingene var verre en jeg trodde.

IMG_0163.jpg

 

Steyr hadde først bladet frem en gammel lott med “sel amo”. Og selvfølgelig ruslet tankene tilbake på sjøen, der han så sel på 200m og gikk rett ned i “kobbestilling”.

IMG_0127.jpgIMG_0128.jpg

Må være nærværet av ”selfangst skuta” mi…… som enda ligger på land :lol::oops: .

IMG_0151.jpg

 

Da tankene hans var kommet tilbake på land, ble det noen 100meters runder i benk på han også.

IMG_0134.jpg

 

Etter noen runder på 100m, lekte vi oss på 200m resten av kvelden. Å strekke holdene noe lengre var meningsløst med anledningens ymse patroner.

IMG_0146.jpg

På 200m uten parallax justering må det være konsekvent kinnkontakt mellom hvert skudd når det skal prikkskytes.

IMG_0149.jpg

Kronografen ble med til 200meter`n.

IMG_0143.jpg

Vi ble etter hvert litt nysgjerrige på hvor mye den store forskjellen på løpslengde på riflene hadde å si. så noen ”strenger/lagringer” ble hentet ut og sammenlignet. Riflene har romslige kammer, slik at utvekling av amo gikk greit. Dette blir ikke noe gott og nøye testgrunnlag, siden det er så ulikt antall skudd som er skutt med hvert våpen, men det gir en liten indikasjon.

Nyttbilde.jpg

Som forventet: Jo større ladninger, jo større forskjell på lang og kort pipe.

 

Ellers meget fornøyd med kvelden.

IMG_0156.jpg

Først og fremst for at det er en god stund siden jeg har hatt en skikkelig skyteøkt. (Godt å kjenne kruttlukta igjen). Men også på grunn av at benken ble så bra. Kommer til å lage flere av disse. Skal donere en til Sømna JFF sin skytebane, men også for å arrangere noen uhøytidelige stevner for venner og bekjente.

 

Mvh "Sofus"

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...