Jump to content

Varmintkuler i vann.


LJL

Recommended Posts

Noen som vet hvordan små lette varmintkuler går i vann? Om de ekspanderer med en gang eller om de slår opp igjen? Tenker på kuler fra 30-55gr i 1100-1200ms+. Hvordan er det å skyte på vann i svak vinkel, slår de opp igjen med en gang eller går det bra?

Link to comment
Share on other sites

Nei de vrenger seg i overflata . Nå vet jeg ikke hvilket kaliber du bruker men du skal opp på et kraftig kaliber for og komme noe langt ned i vann . Har testet dette ganske grundig når vi jakter på gjedda i 'leken' . Har brukt 223 men da må ryggen gå helt i overflata men da deler du den i to men står den 10 cm. dypt blir den bare hørselskadet men da duger 338 eller 375 'n men det skal ikke bli så veldig mye dypere med de heller .

Link to comment
Share on other sites

Tviler sterkt på at ei så lett varmintkule i så stor fart vil slå opp igjen, tipper den eksploderer umiddelbart.

Med 95 grs V-Max i litt over 900 m/sek i 6,5x55 så eksploderer den ivertfall umiddelbart om jeg ikke står nesten helt nede ved sjøen... litt vinkel så er det bom stopp.

Link to comment
Share on other sites

Har testet 95gr VMax i 6,5-06 i vann med en papp plate bak , og det ble rikosjetter nok til at jeg ble veldig usikker på denne kombinasjonen. Det ble tusen små biter , men også en stor bit som sannsynligvis var kjernen , testet det flere ganger med samme resultat.

Link to comment
Share on other sites

En varmintkule som har vert i kontakt med vann, vil med overveiende sansynlighet dele seg opp i en sverm av "støv". Samt muligens en større del av kjernen (avhengigt av innslagsvinkelen). Men den vill være vrengt/vridd og fulstendigt ekspandert, og vill absolutt ikke være stabilisert. I tillegg vill mesteparten av energien i disse lette "kulene" forsvinne i ekspansjonen ved kontakten med vannflata.

 

Så den ene klumpen, ville ikke bekymre meg i det hele utover noen få hundre meter ut etter kontakt med vannflaten.

 

Vill man være 99.9% sikker på tilnærmet null rikosjetter, så sørger en for å få passe med vinkel mot vannflaten. Og flat sjø.

 

Det beste er å ha tilstrekklig lang, sikker sone bak målet. T.d så har jeg ennå ikke fått 17hmr til å sprette mer enn 200m etter nedslag (nokså flat vinkel), og 223r 55gr fmj med nok vinkel har alltid hatt null rikosjetter i vann.

 

Appropo dybdevirkning i vann:

Den som så Mythbuster's episode om dette, vill vite at selv 50bmg knuses på de første cm i vann ved ca 30 graders vinkel eller mer. Og at det eneste som virkligt er farligt er subladninger, som t.d. Hagleslug, skudd fra håndvåpen. Merk at med såpass vinkel, er det ingenting som rikosjerer.

Link to comment
Share on other sites

Appropo dybdevirkning i vann:

Den som så Mythbuster's episode om dette, vill vite at selv 50bmg knuses på de første cm i vann ved ca 30 graders vinkel eller mer. Og at det eneste som virkligt er farligt er subladninger, som t.d. Hagleslug, skudd fra håndvåpen. Merk at med såpass vinkel, er det ingenting som rikosjerer.

 

kan bekrefte det du sier der. det var noe jeg ikke hadde gjetta før de gjennomførte det. men var litt tøft.

 

de skal vissnok ha fått en del kritikk for dette. mange som mente att kloret i vannet hadde innspilling på resultatet. og att testen ble gjennomført i ett svømmebasseng. som vissnok gjorde att vannet ble "hardere" hadde noe med skjokkbølgen etter kula, ble reflektert i bassengveggen å kom tilbake.

 

mvh

mittiblinken

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...