Jump to content

Er Rhodesian ridgeback brukbar på jakt?


Kylling

Recommended Posts

Hadde et vennepar som hadde to stk ei stund. De var langt unna jaktinteressert, så de hundene fikk ikke utnyttet det genet.

 

Inntrykket var at rasen har et sterkt gemytt. Om man skal ha de som bandhund, spørs det ikke om man også kan trene de opp med sal........ :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det går fint an å lære de fleste hunderaser og spore. Det er jo noe som ligger naturlig for alle raser. Nå vet jeg ikke om du har en ridgeback eller vurderer og kjøpe en.

Men man gjør et bedre valg om man velger hund etter egenskaper enn utseende.

Så hvis du vil ha en jakt hund. Se på egenskapene rasen innehar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har min 7 og 8 RR nå, og har også 34 valper rundt omkring i Norge, Sverige og Island. Det er først nå jeg har en RR som jeg regner med kan brukes på jakt, pluss at jeg har oppdrettet en som blir brukt til det meste av jakt men uten den største suksessen (men det har kanskje mer med skytterens treffsikkerhet å gjøre, hunden sporer, søker og driver, den :lol: ), samt en som sporer bjørn, men kun for forskingens del.

 

Jeg akter å forsøke min tispe på villsvin om jeg får muligheten til det, driver undersøkelser for å finne et sted der det er mulig å prøve nå.

 

I tillegg til disse nevnt over kjenner jeg ytterligere tre-fire stk som egner seg.

Problemet er at det ikke avles mot disse egenskapene fordi det ikke finnes noen egnet test/bruksprøve for dem og så få som bruker dem til praktisk jakt. Jeg vil tro at kun en liten prosentandel av dagens RR har det som skal til av både nervefasthet og jaktlyst.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

RR er en jo en drivende jakthund, går du inn på de norske RR sidene er det linker til alle norske oppdrettere. Husker ikke akkurat hva den jeg tenker på heter, men de hadde en del erfaring fra jakt. Uansett er RR en artig rase som du også kan ha det mye morro med utenom jaktsesongen også. Har en gutt på 18mnd, han praktiserer drivende jakt på katter. Ble jo opprinnelig brukt til noe større kattedyr... I andre land blir RR visstnok benyttet både på hjort og elg. På rådyr tror jeg ikke du trenger noe å skyte med engang. Det er jo en del blodhund i rasen, så sporing er det også veldig bra på. Min har vært med på skytebanen siden han var 8 uker. Skiver jeg setter opp, tar han med på skikkelig rundtur. Skuddredd er han i alle fall ikke.

Jeg er ikke jakterfaring med RR selv, men som familiehund er den helt perfekt for meg. Skogturene våre sier meg at den trenger ikke så mange spark bak for å jage, men jeg ønsker ikke at den skal komme drassende med ett rådyr i kjeften, de blir også benyttet til "hetsjakt". forhåpentligvis ikke her i landet, for det er ikke lov. Det er jo ett vanskelig valg å velge hund, ring flere oppdrettere, sjekk hva slags referanser de har på ditt favorittområde. Jeg har nummeret til den "beste" oppdretteren en hundekjøper vil ha, men det kan du få om du sender en PM.

 

Lykke til uansett hvordan hund du velger.

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...