Jump to content

Vrakpant på våpen


strebern

Recommended Posts

Men er det verd å bruke skattepenger på å skrote gamle sideliggere, når kriminelle likevel vil få tak i de våpnene de vil ha på gata?

Gjør de nå det?

Det går MYE i avsagde hagler, gamle slipp våpen og noe innsmuglede greier. Sist med gjengbråket i tinghuset var det øks, kniv og balltre som ble nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Hassel,

tror grunnen til at de ikke benyttet våpen i gjengbråket, er at de ikke ville eskalere det opp på det nivået midt i sentrum med politi på alle kanter. Ikke at de ikke har tilgang til det.

(Jeg synes de burde fått skytetrening og ett tildelt område langt inni skogen, men det er en annen sak..)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror (Altså min subjektive oppfattning etter å ha bodd i Oslo i 13-14 år, samt jobbet i bransjen) at tilgangen til uregistrete /ulovlige våpen er meget overdrevet i pressen og dermed folks opfattnig av virkeligheten. Klart de finns, men det er ikke så lett å skaffe. Eksempelvis ble Sarpsborg våpen ranet i fjor, for våpen. Det tyder på at de kriminelle ikke har så lett tilgang.

Link to comment
Share on other sites

At våpenbutikker ranes trenger det vel strengt tatt ikke bety at tilgangen på våpen er liten, men kanskje også at "mye vil ha mer" og at det kanskje også er greiere å gjøre et brekk og få med seg godsakene enn å måtte kjøpe de på gata for en stiv pris.

Har gjennom en tidligere jobb snakket med noen av de som vanker "på feil side", og ifølge de var/er våpentilgang kun et økonomisk spørsmål. Har du penger så får du kjøpt. Simple as that...

 

 

 

 

 

Og jeg presiserer igjen at jeg ikke har NOE å gjøre med verken miljøet eller de som vanker der, samt tar avstand fra hele det kriminelle aspektet her. I tilfelle noen måtte lure..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror (Altså min subjektive oppfattning etter å ha bodd i Oslo i 13-14 år, samt jobbet i bransjen) at tilgangen til uregistrete /ulovlige våpen er meget overdrevet i pressen og dermed folks opfattnig av virkeligheten. Klart de finns, men det er ikke så lett å skaffe. Eksempelvis ble Sarpsborg våpen ranet i fjor, for våpen. Det tyder på at de kriminelle ikke har så lett tilgang.

 

Sorry, men etter nesten 10år innen justissektoren er jeg rimelig overbevist om at du tar feil.

har du penger og kontakter, får du det du vil ha.

En annen ting er at kriminelle helst ikke vil ha våpen som kan spores tilbake til andre "mindre" forbrytelser, som innbrudd, og helst tar ting fra utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...