Jump to content

Bruk av lys under ettersøk


Nanok

Recommended Posts

Da en del av oss holder på med ettersøk i områder der det er hjortejakt som er hovedtyngden av stoviltjakta .Kommer vel de fleste av oss bort i den situasjonen der dyret er påskutt i skyminga om kvelden og det er mørkt når vi skal gå søket. Måneskinns jakt er det og en del av. I de 2 kommunene hvor vi har ettersøk er praksisen på lysbruk under søk at vi får ikke gå med våpen vist vi bruker lys. Da sier det seg selv at de søka vi går, ikke blir noen lange søk. kun for å sjekke om dyret ligger dødt i nærheten av skuddplassen. Har fått dispensasjoner i et par tilfeller der situasjonen har på krevd det. Hadde vært intressant å hørt hvordan lysbruk blir praktisert rundt om i det ganske land.

Link to comment
Share on other sites

Bruk av lys under ettersøk for ALLE andre enn kommunenes viltorgan er forbudt, dette blir nok etterlevd i kommunene rundt omkring.

 

Kommunen som myndighet kan gi dispensasjon i et ett enkeltstående særskilt tilfelle etter nøye vurdering, men man kan gå ut i fra at avslag vil bli gitt.

 

Bruk av lys er gitt svært strenge vilkår.

Link to comment
Share on other sites

Når vi skal bruke lys på ettersøk av trafikkskadd vilt er alltid politiet orientert . Vi tar oss av alt fallvilt for kommunen . På ettersøk av vilt i jaktsammenheng bruker vi aldri lys før kommunen har overtatt ettersøket . Om dyret er lite skadd og er oppegående stopper vi ettersøket og tar dette opp igjen når vi får dagslys. Det har lite for seg å jakte på et benskadd dyr i mørke .

Link to comment
Share on other sites

Påkjørsler er utenom her vil eg tru, da det ikkje har noko med jakt å gjere.

Kjem vel inn under dyrevelferds loven om å ikkje la dyr lide i utrengsmål (eller noko liknande)

Ved påkjørsel så er vi enten kalla ut via Politi eller Viltansvarlig som har vorte kontakta av politi.

 

 

Men ved jakt er dette litt intressant.

Viss jaktlaget har avtale med en kommunal ettersøksring.

Som kun rykker ut etter å ha blitt kontakta av viltnemd.

All formidling av ettersøkshund går via Viltnemd.

 

Er da søket kommunalt eller privat?

Ettersøks ekvipasjen har da med egen skytter som ikkje høyrer til på det aktuelle jaktlaget.

 

Har man da lov å bruke lys eller ikkje

Link to comment
Share on other sites

DN sitt svar på bruk av kunstig lys

 

Organiserte ettersøkslag kan ta oppdrag fra jegere/jaktlag og de kan ta oppdrag fra kommunen.

Når det dreier seg om ettersøk av skadd hjortevilt under ordinær jaktutøvelse i lovlig jakttid

vil det være forbudt for ettersøkslaget å bruke kunstig lys under søket.

Det dreier seg da om jaktutøvelse, og er forbudt etter § 20, jf ordlyden i jaktøyemed.

For ettersøkslag som driver søk for jeger/jaktlag kan de ikke bruke kunstig lys før kommunen

eventuelt har tatt over ansvaret for ettersøket fordi jaktlaget har oppfylt sine plikter

etter gjeldende bestemmelser om ettersøk i forskrift om jakt, felling og fangst, jfr. § 27.

Når et organisert ettersøkslag tar oppdrag fra kommunen som har ansvaret året rundt,

dreier det seg ikke om ordinær jaktutøvelse, og forbudet i § 20 gjelder ikke.

Det er da kommunen som bestemmer hvordan ettersøket skal gjennomføres.

Når det med andre ord dreier seg om jaktutøvelse i ordinær lovlig jakttid kan ettersøkslaget ikke bruke kunstig lys.

Når kommunen har tatt over ansvaret fra jaktlaget fordi det har oppfylt sine plikter fullt ut,

er det kommunen som bestemmer om det skal brukes kunstig lys under søket.

Det samme gjelder søk under resten av året etter f. eks. trafikkskadde dyr, kommunen bestemmer om det skal brukes kunstig lys.

 

DN 19.11.2008

 

Lova om kunstig lys er klar og absolutt.

Brot på lova vil råka utøvaren.

Link to comment
Share on other sites

Tico

Dette var interessant lesing . Det vil si mener du at alle ettersøk går i kommunal regi?

Det er vel noen vald som har egen hund .

Tror jeg jakter i samme kommune og har egen hund(er)og der er flere vald som også har egen hund i samme kommune .

Om jeg har ettersøkshund i eget jaktvald og har et ettersøk og dyret blir funnet har jeg ingen rapporteringsplikt til kommunen . Om dyret er skadet og ikke blir funnet har jeg rapporteringsplikt til kommunen og kommunen bestemmer om søket skal fortsette og evt. om lys skal brukes , altså viltnemda overtar ettersøket. Kommer jeg på en skuddplass der jegeren har bommet , kontrollerer jeg skuddplassen , går et kontrollsøk (der står at et påskutt dyr skal sees på som truffet inntil det motsatte er bevist ) og med det er ment: skuddplassundersøkelse og kontrollsøk . Kan jeg ikke finne at dyret er truffet , har jeg ingen meldeplikt til kommunen , da det ikke er et ettersøk .

Men dei andre valda som ikke har egen ettersøkshund må nok rapportere til viltnemd om alle påskytinger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...