Jump to content

Hjelp til rett valg av kikkert


dragunov

Recommended Posts

Hei!

Sitter her og kikker etter ny kikkert.

kjøpte en zeiss conquest i fjord,bestilte med tysk 4 ret. men fikk mil dot(3-9x50),tenkte siden den egentlig kostet 500kr mer en det eg hadde betalt va det et godt kjøp...

hjorte jakta kom og det viser seg at på vestlandet er det skumringsjakt som er det mest effektive kom meg i mål på jakta,kvoten blei tatt og det blei ingen ettersøk,MEN flere ganger eg må rusle tidligere hjemm og ved en anledning turde eg ikkje skyte p.g.a retikklet. mil-dot er kjempe bra ret. heilt til det blir skumring da blir det oftevanskelig å finne senter på krossen og å skille dyr fra for ex. steingard.(vedlig irriterende å sitte timesvis på post og når dyret førs kjem så tørr man ikkje skyte pga man ikkje er heeeilt sikekr på kor krysset peiker...men men) det eg lurer på er: har ca 6000 til rådighet,ny kikkert ska ha lys ,har funnet to mulige alternativ.det ene er meopta artemis 3-12x50 med lys.det andre er leupold vx-L3 4.5-14x50 tysk4 med lys.prisen er den samme ,så håper folk som har peiling\erfaring med de forskjellige vill komme med hjelpende komentarer (og lov å nevne andre kjøp i samme pris klasse) påførhån takk

Link to comment
Share on other sites

Meopta! Jeg har ikke dette kikkertsiktet selv, men en kompis har artemisen (uten lys i 1,5-6x42) og han er veldig fornøyd. Selv har jeg en meopta meostar håndkikkert, og optikken i denne er helt upåklagelig :)

 

Hvis du som du sier går opp i 3-12x50 bør du få en kikkert som er duganes til skumringsjakt, og lysdotten er til god hjelp i hvertfall hvis du har muligheten til å justere intensiteten på rødprikken etter hvert som mørket faller på. Jeg vet imidlertid ikke om lysdotten er en slik "på eller av dott" eller om du har flere styrkevalg på rødprikken. Hvis den er av typen enten på eller av kan rødprikken gjerne bli alt for stor når det begynner å mørkne litt rundt deg, så det bør du ha i bakhodet når det gjelder valg av kikkert.

 

Lykke til! når det gjelder optikk er hvertfall meopta et sikkert valg i mellomprissjiktet :D

Link to comment
Share on other sites

Bare en ting du bør sjekke. Hvis prikken er svart når lyset er av har jeg opplevd med Leupold VXIII at den røde prikken kommer frem bak den sorte prikken og blir litt større på den ene siden av den sorte prikken. Dette skjedde på to kikkerter og det endte med at jeg valgte et annet merke. En kompis av meg beskrev samme fenomen på Meopta, men har selv ingen erfaring med Meopta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...