Jump to content

ikke lov med 2 hagler i oslo?


skullerud

Recommended Posts

Var hos våpenkontoret i Oslo for å levere søknad om ervervelse av hagle #2 idag, da jeg finner en 870 remington lite praktisk å dra rundt på på snaufjellet på rypejakt, og fordi jeg har lyst på en Beretta silver pigeon.

Det gikk ikke så greit gitt. Fikk beskjed om at det fikk jeg i utgangspunktet ikke invilget, fordi jeg allerede hadde registret en hagle i kaliber 12, og da fikk jeg greie meg med den.

 

Jeg ga meg ikke helt, og fikk etter hvert fram det kreative forslaget fra damen om at jeg kunne jo skrive " bes innvilget i påvente av salg av annet våpen", for da hadde jeg jo 3måneder på meg, og innen den tid ville den nye våpenforskriften være ikrafttrådt, og da kunne jeg jo bare velge å beholde 870'n....

 

Nå lot jeg meg lokke ut på den ferden der da, men:

 

Er det virkelig så vanskelig å få godkjent 2 hagler til forskjellig bruk i oslo?

er det noe jeg kan gjøre for å få beholde 870'n, og også få innvilget Beretta'n?

Link to comment
Share on other sites

Dette er kanskje det beste eksempelet på hvorfor de innføres våpengarderobe. Du kan da ha 6 våpen uten at det stilles spørsmål om hva du skal bruke det til eller hva du trenger.

 

Hvor jeg bor var det helt problemfritt å kjøpe hagle nummer to. Desverre er det meget vanskelig i Oslo. Har snakket med flere som har samme problem som deg. Det er tåpelig. Selvfølgelig vil du ikke drasse med deg en pumpehagle på fjellet. Det er det ingen sjarm over. Kjøpte o/u av samme grunn som deg.

 

At damen på våpenkontoret ber deg juge på våpensaknaden synes jeg er litt rart. Hun er jo hyggelig og viser deg et "smutthull", men om våpenforskriften ikke blir vedtatt så sitter du der med en hagle som kan inndras. Tar du sjansen tror jeg ikke du trenger å bekymre deg, men det er jo lite hyggelig å måtte ta en sjanse når du i utgangspunktet burde få kjøpt en hagle til.

 

En løsning kan jo være å søke på en hagle i kaliber 20. Det er jo et fint kaliber på fjellet. Da har du vertfall ikke søkt på en hagle til i samme kaliber og de kan ikke bruke det argumentet mot deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 hagler på våpenkortet mitt. EN o/u og en 870. Samme kombinasjon som deg. Her i Arendal gikk søknaden inn uten problemer. Men jeg definerte bruksområde på de to hagle på vidt forskjellig måte. Tror du møter større forståelse for to kal 12 hagler hvis du skriver et forklarende brev om bruksområdene.

 

F.eks at remington 870 er en pumpe hagle og er meget godt egnet på litt hardskutt vilt som rev, rådyr og grevling p.g.a magnum kammer og større utvalg i ammo. Men p.g.a vekt er den kun egnet som posterings våpen. Mens en O/u hagler er overlegen som høfjells/fugle hagle p.g.a sin balanse og vekt. Og at på fuglejakt blir det mye gåing, så da er det viktig og kunne bruke et våpen med lav vekt.

 

Dette er kanskje det beste eksempelet på hvorfor de innføres våpengarderobe. Du kan da ha 6 våpen uten at det stilles spørsmål om hva du skal bruke det til eller hva du trenger.

 

Ja det er det. Men 6 våpen er jo en bløff. Skulle heller vært 10. Hvis man oppbevarer våpna riktig er det i utgangspunktet ikke noe forskjell på 6 og 10.

Link to comment
Share on other sites

Nei i Oslo er det ikke lov i følge damene på våpenkontoret.

 

Jeg prøvde motsatt vei: Hadde O/U men ville ha en halvauto til sjøfugljakt.

Det gikk i utgangspungtet ikke. Men argumentet med at den O/U jeg hadde ikke var bra til stål falt i god jord.

 

Jeg fikk heller ikke lov til å kjøpe en 30-06 i tilegg til en 6,5x55 fordi reservebørse hadde en ikke behov for.

Det at min 6,5x55 veier 5 kg og er litt upraktisk når en skal gå noen mil var ikke noe argument.

 

Det er en dame der som burde jekkes ned et par hakk så jeg fåreslår at du klager på vedtaket.

På det tidspungtet jeg søkte hadde jeg ikke tid til å drive en klage prosess så jeg droppet det, og venter nå på ny våpenlov.

Link to comment
Share on other sites

Dette er kanskje det beste eksempelet på hvorfor de innføres våpengarderobe. Du kan da ha 6 våpen uten at det stilles spørsmål om hva du skal bruke det til eller hva du trenger.

 

Hvor jeg bor var det helt problemfritt å kjøpe hagle nummer to. Desverre er det meget vanskelig i Oslo. Har snakket med flere som har samme problem som deg. Det er tåpelig. Selvfølgelig vil du ikke drasse med deg en pumpehagle på fjellet. Det er det ingen sjarm over. Kjøpte o/u av samme grunn som deg.

 

At damen på våpenkontoret ber deg juge på våpensaknaden synes jeg er litt rart. Hun er jo hyggelig og viser deg et "smutthull", men om våpenforskriften ikke blir vedtatt så sitter du der med en hagle som kan inndras. Tar du sjansen tror jeg ikke du trenger å bekymre deg, men det er jo lite hyggelig å måtte ta en sjanse når du i utgangspunktet burde få kjøpt en hagle til.

 

En løsning kan jo være å søke på en hagle i kaliber 20. Det er jo et fint kaliber på fjellet. Da har du vertfall ikke søkt på en hagle til i samme kaliber og de kan ikke bruke det argumentet mot deg.

 

nope. jeg søker fordi jeg har enhelt spesifik hagle i sikte. og, det er ikke mange brukte beretta silver pigeon i kal20...

 

Ringte ned dit igjen i dag. skulle få en endring på en annen søknad som allerede er godkjent med ikke brukt.

Og da fikk jeg samme råd, men også at jeg burde skrive et følgeskriv om spesielle behov.

 

I tillegg fikk jeg vite at de normalt ga utsettelse på 3månedersfristen for avhendig av i samme kaliber, og at det nok ikke ville bli den store arbeidsinnsatsen på håndheving av slike vedtak (dvs ved kjøp av nytt våpen i samme kaliber med forutsetning om salg av det våpenet du har fra før), når de nå forventet at den nye våpenforskriften ville tre i kraft senest iløpet av sommeren.

 

Så nå får vi se da, om det blir Silver Pigeon, eller silver pigeon OG 870 på meg:-)

Link to comment
Share on other sites

Det er en dame der som burde jekkes ned et par hakk så jeg fåreslår at du klager på vedtaket.

På det tidspungtet jeg søkte hadde jeg ikke tid til å drive en klage prosess så jeg droppet det, og venter nå på ny våpenlov.

 

Jeg har blitt fortalt at de på det kontoret nettopp regner med at de fleste ikke gidder å gå gjennom en klage prosess, og dermed holder de antall godkjente søknader nede. Det ble sagt at de fleste av disse avslagene hadde gått igjennom hvis klage prosessen hadde blitt fulgt, da avslagene i utgangspunktet stort sett var grunnløse. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Føler med dere som må levere søknaden i Oslo. Virker som om det er mye større problemer med å få igjennom våpensøknader der enn ellers i landet.

 

Trodde det skulle være likhet for loven uansett hvor i landet en befinner seg, men det er det tydeligvis ikke. I Stavanger har det ikke vært problematisk med anskaffelse av to lik-kalibrete hagler dersom man viser forskjellig bruksområde.

 

Lag mest mulig "trøbbel" for dem, klag på alle vedtak som ikke går din vei, slik at det begynner å ta tid for dem, da kan det være pipa får en annen lyd, særlig da det etter min mening er meningsløse avslag som ikke har rot i det norske lovverket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...