Jump to content

Jaktprøver---??


ElgjaktensKiri

Recommended Posts

Heisann!

Jeg vil bare spørre her om noen vet hva som gjelder for bruk av jamthund på jakt?

Har en tispe på 7 mnd, som vi vil bruke på jakta til høsten. Men så sies det at hun må på utstilling etter 9 mnd, og få en 1.premie der før hun kan gå ferskspor og blodsporprøve? Stemmer det?

Og så sies det at løshundprøvene ikke er for etter elgjakta er over i høst-.. er det rett?

Så med andre ord kan ikke hunden brukes på jakta dersom den ikke har fått gode resultater på utstilling og fersk og blodsporprøve?

Hmm.. ikke alt jeg forstår innen dette med hund og jakt og godkjenning osv.

Men godkjent som ettersøkshund må hun vel ikke bli for å bli brukt i jakta? Vallet har egen godkjent ettersøkshund fra før av. Og hva slags prøve må hun gjennom for å bli godkjent ettersøkshund?

Og hva oppnår vi ved å gå fersksporprøve og blodsporprøve`?

 

sukk.. kan noen hjelpe meg?? Og forklar meg dette med enkle norske vanlige ord...?? Blir litt forvirret av alle "jaktordene...:"

 

Hilsen Elgjakten`s Kiri

www.elgjaktenskiri.blogspot.com

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jakte kan du med hunden uten noen premier fra noe som helst!

 

Men ettersøkshund er noe annet!

Den må ha fylt 9 mnd før den kan gå blodsporet. Der trenger du minimum 2. premie.

Fersksporet må du ha 7 poeng.

 

Om du søker her på kammeret så finner du også en del innlegg rundt dette.:)

 

Sjekk NKK.no sine sider du, står forklart der, under aktiviteter, blod og fersksporsprøver!

 

Lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ingenting for å gå på jakt med bikkja de. Når dere har egen godkjent ettersøks bikkje i laget.

 

Det med jaktprøver, blod og ferskspors prøver er hvis du vil ha bikkja godkjent som ettersøks hund eller vil oppnå tittler på hundene.

 

Hvis en ser på antall jakthunder i nOrge så er det ikke mange prosentene som går p åslike prøver.

 

Men jeg sier ikke at du ikke burde gjøre det. Tegner bikkja bra så ville jeg gått både jaktprøver og fåt den godkjent som ettersøkshund.

 

 

Siden hun bare er 7 mnd nå så er høstens jakt kanskje noe tidlig for å vente for mye av henne. Men det er riktig tid til å prve henne med tanke på jakt.

 

Hadde det vært min hund så hadde jeg nok trent både blod og ferskspor og evt prøvd å tatt de prøvene i sommer/høst før jakta. Særlig blodprøven som kan vise seg å være vanskelig etter de har fått teften for jakt.

 

Har selv ei 1 års gammel tispe som jeg skal bruke til høsten, den trener jeg med nå særlig blod.

 

Når det gjelder jaktprøve så stemmer det at bikkja må ha minimum en 2 premie på utstilling for å starte på jaktprøve og den må være tatt etter fylte 15 mnd.

 

Det eneste kravet (tror jeg) for at bikkja kan stille på utstiling er at den er vaksinert siste året og at den er id merket.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder jaktprøve så stemmer det at bikkja må ha minimum en 2 premie på utstilling for å starte på jaktprøve og den må være tatt etter fylte 15 mnd.

Dette er feil. Du greier deg med en 3. premie for å starte en elghund på prøve. Den trenger ID-merking og å være fylt 9 mndr for å delta på utstilling.

Link to comment
Share on other sites

Nå forstår jeg litt mere:) Takk folkens!:)

Bikkja trenes på spor nå for tiden, i tillegg til at vi har gått en del i bånd i skogen for å spore opp elgen. Jegeren i huset har gått de fleste slike turer med henne, men en gang fikk jeg(matmor) oppleve jaktinstiktet vekkes i henne. DET var gøy det!

Hun har allerede vært på utstilling, men skjønner at det ikke gjelder. Men hun fikk i hvertfall 1.premie der, BIR og 2.plass på valpeshowet. Dommer sa hun var lovende. Så vi får finne en utstilling som holdes i sommer tenker jeg, slik at vi kan få prøvd oss på noen prøver...:)

Spennende å se!

Link to comment
Share on other sites

Husk at løshundjakt er en sykdom som det ikke finnes noe kjent legemiddel mot, sykdomsforløpet er i økende grad forværrende og symptomene er mer fremtredene etterhvert som hunden klarer å finne og stille elg.

 

De hardest rammede (undertegnede) klarer ikke å jakt med noe annet enn hund, samtidig som forståelsen av bøjakt og posteringsjakt blir gradvis ukjente begrep.

 

Sykdomen varer livet ut. -lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Har lest reglementet for løshundprøve å kan ikke se at det er noe krav til premiering på utstilling for å stille på jaktprøve lenger,veit det har vært krav om det før men tror det har gått bort.Derimot mener jeg det er 2*1 premie på utstilling for å opnå championat som løshund.

Når det gjelder jaktprøve så stemmer det at bikkja må ha minimum en 2 premie på utstilling for å starte på jaktprøve og den må være tatt etter fylte 15 mnd.

Dette er feil. Du greier deg med en 3. premie for å starte en elghund på prøve. Den trenger ID-merking og å være fylt 9 mndr for å delta på utstilling.

Link to comment
Share on other sites

Har lest reglementet for løshundprøve å kan ikke se at det er noe krav til premiering på utstilling for å stille på jaktprøve lenger,veit det har vært krav om det før men tror det har gått bort.Derimot mener jeg det er 2*1 premie på utstilling for å opnå championat som løshund.
Om du leser punkt 7.2 i reglementet for løshundprøvene så vil du se at kravet er:

 

7.2. DELTAKELSE

Hunder.

Hunden skal prøves alene.

Hunden må være premiert på terminfestet utstilling arrangert av NKK eller samarbeidende klubb/forening.........

 

Har ikke sjekket bandhundreglene, men vil vel tro at NEKF har brukt samme tilleggskrav her som hos løshund. De innledene punktene i regelverket er Fellesbestemmelser som NKK innleder alle prøveregler med. De forskjellige klubber/forbund har egne tillegg som kommer lengre bak i "boken".

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei, har ei kareler tispe som virkelig har gått i gang som løshund nå, har nå gått ei prøve og er innstilt til 1pr(på hjort :D )

 

Så nå er planen å starte på 2 dagers separat prøve. Ønsker i den forbindelse tips om områder med gode føreforhold.

 

mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...