Jump to content

Remington Core-Lokt 223


Lobis

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer med denne ferdigladde patronen i kal. 223 fra remmington? Jeg tenker da på ekspansjonshastighet/ekspansjonsgrad og presisjon.

 

Tiltenkt til jakt på gås da jeg har hatt dårlige erfaringer med helmantla 223 ammo til dette formålet. Er ekspansjonen for kraftig for gås?

 

Det er oppgitt at det skal være omlag 85% restvekt (dette kommer jo litt an på om man treffer bein eller ikke), og 85 % må vel være greit for en 223?

 

Kulene er 62 grains. Vil det være mulig å stabilisere denne kula i en sabatti mod 90 (kal 223) med 1-10 eller 1-12" twist? (har ikke funnet ut hvilken twist det er på rifla mi, men har hørt fra andre at den sannsynligvis er 1-10 eller 1-12", så hvis noen kan hjelpe med dette i tillegg er jeg også takknemlig :) )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Flott at du tar ansvar! Setter pris på det. Jeg har samme riflestigning som deg og det hadde vært fint om du kunne holdt meg/oss andre oppdatert på dine erfaringer.

 

Jeg kjørte safe og kjøpte Norma oryx i 223. Denne er bare 55 grains og går godt i rifler med denne riflestigningen, så hvis det ikke fungerer så har du denne å falle tilbake på :wink: Det ble desverre ikke bukk på meg (enda) så jeg kan defor beklageligvis ikke si noe om hvordan kula oppfører seg ved treff og hvordan slaktet ser ut etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en pakke av noe russisk 223 som er 62 grain. Lurer på om jeg skal prøve det i børsa i kveld bare for å se om den vil ha 62 grainere. Skal skrive tilbakemelding i tråden og selvfølgelig på Rem skudda når de kommer i posten.

 

Var inne å kikka på Remington sine nettsider i går og der har de en videopresentasjon av Corelokt Ultra skuddene, men det var egentlig ikke noe nytt å melde fra den fronten. Lodda kuler som holder godt sammen ved treff. Blir spennende hvordan de går i børsa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en pakke av noe russisk 223 som er 62 grain. Lurer på om jeg skal prøve det i børsa i kveld bare for å se om den vil ha 62 grainere. Skal skrive tilbakemelding i tråden og selvfølgelig på Rem skudda når de kommer i posten.

Da har jeg vært på jordet og skutt. Først ut var de russiske skudda, de heter Wolf. Avstanden var ca 110 meter og de tre russiske 62 grainerne gikk dårlig. Om det skyldes meg eller skuddene skal være usakt, men avstanden mellom de ytterste var 60 mm og jeg brukte tofot.

 

Deretter lastet jeg opp med Reminton Corelokt Ultra 62 grain og tenkte at dette blir spennende. Samlinga ble nå krympet til det halve. Deretter la jeg i tre 55 grains Remington UMC og disse hadde samme treffpunkt som Corelokt skudda, eller de lå kanskje en halv cm høyere.

 

Det jeg lurer litt på etter dette er hvorfor Remington sine 62 grains går like godt som 55 grains i 1.12 løp, mens annet fabrikat av 62 grain ikke gjør det. Der er ei Remington rifle, spiller det inn og evt hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg skøt for noen uker siden en rådyrbukk med Corelokt 223 ultra bonded. Skuddet gikk inn bak bogen, litt høyt - sneiet så vidt et ribbein, gjennom øvre bakre del av lungene, gjennom et helt ribbein og ut på andre siden. Det virker som kulen har ekspandert litt, men holdt helt sammen. Ikke antydning til splætt, bare rett gjennom. Heller ikke antydning til knall og fall, den løp over hundre meter. Tror det blir å sikte lenger frem neste gang jeg bruker så lite kaliber og loddet kule i håp om at den ikke stikker så langt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for oppdatering.

 

så raskt oppsummert fikk du et meget pent slakt som løp langt?

 

når kula ekspanderer og holder så godt sammen som du beskriver så tror jeg nok jeg skal prøve den jeg også. Det må enten bli denne kula eller oryx som er noe lettere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...