Jump to content

Hva er en god hagle?


Emil

Recommended Posts

Skal nå kjøpte meg min første hagle. Men jeg lurer på hva som er forskjellen på ei god og ei dårlig hagle?

 

Har dere noe å ambefale?, skal være o/u.

 

Har sett dere annbefaler Star Baikal i haugevis, men jeg har lyst på en som ser litt penere ut... opp til 7-8000.

 

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

er ikke en baikal pen :shock::lol:

 

Spørs hva du legger i ei god hagle, om den er god og skyte med eller fungerer bra?

Finner du ei hagle som passer deg og du får den "må ha" følelsen er du langt på veg.

Gå til en forhandler og prøv og sikte e.v.t. prøveskyte forskjellige hagler så finner du nok den rette. de aller fleste hagler fungerer vell greit

Link to comment
Share on other sites

En god hagle er en hagle du trives med og treffer med, både på jakt og bane.

 

Mange hagler i den prisklassen. Bestem først bruksområde, og se deg om etterhvert.

 

Tenk ut om du vil gjøre ett bruktkjøp. Det er mye bra å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

Hva som er ei god haggle er vell forskjelli fra hver person du spør.

Jeg mener at jeg nå har funnet og kjøpt meg ei haggle som jeg mener er god. Det er ei lett hendig antonio zoli o/u i 12/76. Det som skal til for at jeg kaller det ei god haggle er for det første funksjonalitet. Må ha noe som ikke svikter under jakt, men som smeller hver gang uten noe tull.

For det andre så syns jeg det er viktig at haggla passer MEG.

Så er det jo viktig og velge om man vil ha pumpe, halv auto, o/o s/s eller enkeltskuddshaggle. Jeg foretrekker enten ei lett smekker s/s eller ei lett og fin o/u.

Kaliber er også litt viktig, spørs hva man skal jakte på. Jeg skal bruke haggla på alt fra rype til rådyr så jeg mener 12/76 er et velegnet kaliber :)

Og sist men ikke minst, utseende og finish'en er viktig for den ekstra go følelsen! Ialefall for meg :mrgreen:

 

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Ei god hagle er ei hagle som passer til skytteren, og resulterer i at skytteren treffer ved mye og riktig trening.

Og helst virker hver gang en "drar" i avtrekkeren.. :wink:

Ei dårlig hagle er ei som ikke passer skytteren, og resulterer i bom på bom selv om skytter har trent riktigt og mye.. :wink:

Hagler er som mye annet, et verktøy for og oppnå noe.

Komforten og godfølelsen som er nødvendigt for og oppnå oppgaven er variabel fra person til person.

Dette gjennspeiler da også prisen på våpnet.

Noen kjører rimelige biler, andre dyre biler.. Samme med våpen.

1. Først må du bestemme deg for hva du vil bruke det til.

2. Så må du bestemme deg for hvor mye du vil bruke av penger for og utføre oppgaven du skal ha den til.

Og da er det muligt og se litt mere på hvilke muligheter en har.

Men uansett, gå for kjente merker!

Kjøp heller ei dyrere brukt børse enn ei ny rimelig, er min mening.. :wink:

:D

 

PS: Har ei dyr Beretta hagle, men min fetter skyter mere treff på leiduebana enn meg med sin Star Baikal.. :oops:

 

John

:mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen faktorer som man bør tenke gjennom:

 

Vekt

Lette hagler er fine å bære, mens tyngre hagler har bedre skytekomfort.

 

1 eller 2 avtrekkere

Muligens en smaksak, men skal du jakte vinterstid så vil mange foretrekke 1 avtrekker.

 

Trangborring

Har du behov for å skifte choker?

 

Spett eller smykke?

Har du råd til å gå på trynet i steinura med den, eller skal den helst ligge i kofferten å skinne.

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg noe som er:

 

Middels tung, heller litt på den lette sida.

Chocker

Enkeltavtrekk

MAX enkel gravyr

 

Vil selfølgelig "kunne" tryne ned steinrøysa, uten at det blir verdens undergang, meen det er greit hvis jeg er 50/50 redd for meg/hagla...

Link to comment
Share on other sites

Har i en annen tråd hennvist til 2 gode alternativ som finnes på Finn.no

 

Beretta... :wink:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17188123

Noe mere driftsikkert skal en vel lete lenge etter.

 

Remington:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... l&tot=null

 

Må vel være 2 gode alternativ.

 

Visst ikke kan du få kjøpe ei Sabatty Short Jakt av meg.. :wink:

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha ei god hagle til 7-8tusen som du skriver,må du nok på bruktmarkedet!Etter min menig er ei god hagle,ei hagle du skal stole på!Skal kunne gå tusenvis av skudd uten kluss og den skal kjennes litt dyr ut,og den skal passe deg!Smak og behag,men jeg ville ikke kjøpt ny hagle under 12000,men heller kjøpt brukt Beretta,Browning.SKB,Miroku,Zoli e.l

Link to comment
Share on other sites

Fornøyd kan en bli med med mye,men spør dem etter å ha skutt 10000skudd!Samboeren min har også Sabatti,det blir den siste!Måtte bytte den inn i en lik etter 100 skudd..Og Lanber får du neppe Under 8000kr.Men det er riktig,til under 12000 er Lanber noe av det bedre!

Link to comment
Share on other sites

Tja hu fikk ikke skutt i det hele tatt!Mye kluss med løpsvelger bl.a.Ikke fornøyd med den andre heller..Men mandagsutgaver finnes jo hos mange produsenter..Har selv jobba i våpenbutikk,selv om det er mange år siden,og sett hva som er ubrukelig.Men Sabatti er ikke de verste.Skyter en 500skudd i året kan en ha glede av ei billighagle i mange år om en er heldig,og samtidig tar vare på den..Hadde en gang en Silma,den tålte 1800 så var den ferdig.bare kluss etterpå..Lanber har det vært lite kluss med.Holder meg til Beretta nå.

Link to comment
Share on other sites

Cameron; det skulle ikke forbause meg om min Lanber Baron 2077 MCH lettvekter med lettmetallskasse og all elendighet har gått 10.000 skudd på 15 år, og den hagla er tight og fin som ny! Aldri hatt trøbbel med den. Tilogmed utseendemessig så er den nesten plettfri etter variert bruk (også som krykke). Jeg har ingen grunn til å tro at akkurat mitt eksemplar er noe unntak. Så hvorfor "må" man kjøpe hagle til over 12.000? :roll:

Link to comment
Share on other sites

En god hagle, er en hagle du treffer med. For og greie det gang på gang må du ha en hagle som passer.

 

Har du 8000 ville jeg godt til børsemakeren/våpenbutikken. Funnet meg en grei hagle til en hyggelig pris som gir en god magefølelse, og heller brukt litt penger på å få den tilpasset til deg av en børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Cameron; det skulle ikke forbause meg om min Lanber Baron 2077 MCH lettvekter med lettmetallskasse og all elendighet har gått 10.000 skudd på 15 år, og den hagla er tight og fin som ny! Aldri hatt trøbbel med den. Tilogmed utseendemessig så er den nesten plettfri etter variert bruk (også som krykke). Jeg har ingen grunn til å tro at akkurat mitt eksemplar er noe unntak. Så hvorfor "må" man kjøpe hagle til over 12.000? :roll:

Nei det er jo det jeg sier:Lanber er bra!Men du får ikke en ny til 7-8000..Så skal du da kjøpe brukt til den prisen kan en like godt kjøpe no velkjent.Min Beretta er det skutt 80000 skudd med,det tåler neppe din..Men skal en bare jakte:tja da holder det meste!Skal du ha ny til mellom 8-12000,kjøp Lanber!

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye burde en hagle for jakt veie.

Jeg har jaktet med endel jegere oppigjennom årene og min erfaring er at de virkelig gode skytterne går med relativt tunge hagler. F.eks Tikka hagler er noen tunge beist, men likefullt er det mange som sverger til disse. Tyngre hagler ligger bedre i skuldra, de gir en jevn bevegelse og de har et bedre rekylopptak. Det betyr at man kan flytte fokuset fra våpenet, til det bevegelige målet. Jeg tør påstå at en nybegynner vil profittere på å starte med en litt tyngre hagle når man driver mengdetrening på banen.

 

Det er ikke meningen å fornærme noen, men mitt inntrykk er at mange jegere med lettvektshagler har store forbedringspotensiale mtp. skytingen. Spesiellt ser jeg det på skogsfugljakt der sekundene er dyrbare. Problemet er at man ikke får våpnet i skytestilling før fuglen er ute av syne. Når man kaster opp børsa så vil sikteskinna veive rundt i et håpløst forsøk på å finne målet. En tyngre hagle vil gi en roligere bevegelse.

 

Jeg mener at lette hagler kun vil være til glede for jegere som virkelig har skyting i ryggmargen, eller jegere som faktisk aksepterer at utbyttet avhenger av flaks.

 

Mitt råd er å ikke tenke gram, men finne en hagle som gir go'følelsen. Om den veier litt ekstra så spiller det ingen rolle.

 

Jeg har jaktet med Star Bajkal, Tikka, Valmet, Brno og Beretta og har tilgode å bli sliten av å bære våpnet. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...