Jump to content

Lading av Sellior-Bellior hylser


kystjeger

Recommended Posts

Lader med Norma hylser men har en del Sellior-Bellior hylser liggende. Skal vel være greit å lade dem en gang. Har hørt mange som sier de er så dårlige. en annen ting som jeg merket sist jeg kalibrerte hylsene så kom det en ring ca 1 cm fra bunnen av hylsa når jeg hadde kalibrert dem.? Denne ring var der ikke før kalibrering. Dette var 2 kalibrering på hylsene.

Er det noen som vet hva det kommer av. Lurer på en ting til selv om det ikke skulle lagt her.

Hva skjer hvis huset brenner med fulle kjelleren med skåt. Sier det bare puff eller sendes kuler ut i hytt a ver.

Link to comment
Share on other sites

Vell, kan hjelpe deg ang S&B hylsene... Jeg har ladet mine hylser over 10 ganger nå, uten tegn til separasjon eller andre ting. Så det er nok delte erfaringer med dem. Jeg har bare gode erfaringer... ;)

 

Når det gjelder kjelleren full av ammunisjon, så burde du kanskje vurdere å ikke skrive det her... Det er nemlig begrensninger på hvor mye ammo du kan ha liggende, med mindre kjelleren er FG-godtjent og tilkoblet 24t alarmsentral...

 

Videre så er det farlig hvis det begynner å brenne, men kulene klarer normalt sett ikke å trenge igjennom en dør engang. Men, så har jeg ikke forsøkt, har bare sett tester på nettet av dette.. Det som gjør en patron farlig, er kammeret på børsa di. Det er da først at kula får såpass energi bak seg, at den gjør noe skade... MEN (!) jeg vil ikke stå i nærheten dersom det begynner å brenne.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet S&B hylser (6,5x55) som ble plukka i hundretalls på skytebana mange ganger uten at jeg merker at de er spesilet dårligere enn Norma/Lapua/RA hylser, vel og merke så har de ikke gått mer enn 5-6 ladninger

 

Full opp og test, tipper de funker like bra som andre hylser, mulig de ikke tåler fullt så mange ladninger som Norma/Lapua og RA hylser, men at de kan brukes flere ganger vil jeg nærmest garantere...

Link to comment
Share on other sites

de er spesilet dårligere enn Norma/Lapua/RA hylser, vel og merke så har de ikke gått mer enn 5-6 ladninger

 

Har et spørsmål som ikke anngår S&B hylsene, men så at LongRange skriver

om noen RA hylser, som han sammenligner med Norma og Lapua.

Jeg har funnet en eske med med hylser det står RANO bakpå, er dette samme

hylsene som RA hylsene som er nevnt tidligere?

Og er dette hylser av god kvalitet?

Link to comment
Share on other sites

Nei, RANO er ikke det samme...det blir vel noe ala Nato om jeg ikke tar så hakkendes feil og de jeg har sett har hatt berdan hetter.

 

RA-07 (Raufoss) hylsene som jeg har ca tusen stk av vil jeg si holder like bra kvalitet som Norma og Lapua uten at jeg er noen ekspert.

Link to comment
Share on other sites

Nei, RANO er ikke det samme...det blir vel noe ala Nato om jeg ikke tar så hakkendes feil og de jeg har sett har hatt berdan hetter.

 

Stemmer det med berdanhetter. Gjorde en liten brøler med ei sånn hylse en gang. Det var ei som hadde sneket seg usett opp på ladebrettet og da jeg skulle presse den brakk utstøternåla :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Om du har bare en eske så hadde jeg utvilsomt kasta dem etter å ha skutt dem, er det derimot snakk om et hundretalls hylser så må du jo vurdere selv...

 

Personlig tar jeg meg heller en kaffikopp ekstra og fyller sekken med kvalitetshylser når jeg er på bana, har vel "hamstret" meg opp en

ca 1000 stk RA-07, 2400 stk Norma og nærmer meg 1000 stk med Lapua iløpet en forholdsvis kort periode...dvs etter påske! :oops::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da skal jeg lade Hylsene og prøve dem. Ang ammo i kjeller så har jeg ikke mer enn lovlig.

Det svar jeg fikk nå var det jeg trodde ,men var litt usikker. Jeg undersøkte for en del år siden ang hvor mye en kunne ha. Var innom politi og endte til slutt hos brannvesenet før jeg fikk et svar.Viktig at brannvesenet vet at det er ammo i huset hvis de skal gå inn. Da må en sette opp skilt noe som ikke er så lurt det heller (opplyse andre kanskje noen som har lyst å stjele.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...