Jump to content

9,7 gram Accubond i 30-06 til elg


Linduvarri

Recommended Posts

Hei, har tenkt å lada opp nokre flattskytande 9,7 grams Accubond kuler til elgjakta. Ser at Norma oppgjev heile 950 m sek med URP krutt. Og litt mindre med 204, om lag 890 m/sek som maks.

 

Har nokon røynsle med kva som normalt gjev best presisjon av desse kruta? Alternativet er og å bruka N 160.

 

Og til slutt- nokon som har brukt 9,7 grams kuler på elg i 30-06? Eg reknar med at ei god, lodda kule som Accubond gjer susen, sjølv om sd. og djupverknad ikkje er det teoretisk optimale for så "lett" kule.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

For å svare på det siste spørsmålet ditt; jeg har vært med og slaktet noen elger skutt med 150 grs Hornady Interbond og 150 grs Winchester Powerpoint. Ikke mange dyr, men 5-6 stk i løpet av en sesong. Det var i særklasse de styggeste elgslaktene jeg har sett. Noen av dyrene trengte flere skudd pga. dårlig dybdevirkning. Kan ikke si at jeg så noen forskjell på disse to kulene, selv om Interbond skal være ei kule på høyde med Accubond.

 

Min personlige mening er at 150 grs kuler (unntatt homogene kuler) ikke har noe å gjøre på elgjakt i .30-06.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...