Jump to content

Hattfjelldalutstillingen 2009


Ranger

Recommended Posts

Jo selvfølgelig vet jeg at det er flere raser i gruppe 6, hvis ikke hadde det ikke trengtes å kalles en gruppe.... :roll: Nemlig. :wink: Men Granheim har da dømt basset før, har han ikke? Eller blander jeg sammen det at jeg har stilt dunker for han før...? Jeg kunne ikke se noe sted der jeg så at basset ikke var med, så hvis du har oppdatert info så støtter jeg meg til det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jo, men jeg har vært borte et par timer og hadde garantert prata med Wiggo Bråthen før deg hadde det ikke vært for det. :wink:

 

Og til forskjell fra deg så deler jeg den infoen med alle basseteiere jeg kjenner, mens du håpet å stille alene uten å si noe og stikke avgårde med hele premiebordet uten konkurranse! :lol::mrgreen:

 

Nei, her skal det være fair play, he he! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kødder litt med deg jeg da! :wink: Skal bli artig om vi klarer å stille alle fra kullet her oppe, selv om oppdretteren stakk av med hele ruklet av ordensbånd og flotte forkortelser på si tispe i fjor.... Shit, skulle kanskje ikke sendt sms til han... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Pokker, og så Ares som er nynappa! :shock: Skulle hatt han svensken, Stafberg, som jeg stilte for i fjor da, han likte Ares godt. Men Ares har veldig stri og fin pels som fungerer etter hensikten da, ikke noe rusk og rask som henger seg opp og snø som klabber. :wink: Eller jeg får stille med han nydusjet, da stritter pelsen i alle retninger! :lol:

 

Jeg er mer spent på om jeg får beskjed om å få han omregistrert til Grand basset... :cry:

 

Ja utstilling er et nødvendig onde, men det er viktig om man tenker avl, og morsomt for eier og oppdretter om det går bra... Trur likevel Lennart bryr seg mest om jaktegenskapene han, som vi! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jepp! :D Men jeg driver frenetisk og måler høyden på Ares her nå, og få krapylet til å stå i ro! :lol: Han var 38 cm i august, og resultatet av denne målingen kommer (forhåpentligvis) i tråden om petit basset om noen få strakser..........

Link to comment
Share on other sites

Torbjørn liker Basseter med pels :lol: Har stillt for han før :wink:

Ja hadde vært artig om så mange som mulig hadde kommet, personlig syns jeg hele utstillinggreia er nå tull, men må mann så må mann, tror jeg lurer kjærringa til å stille :roll:

 

 

Ja det tru eg e lurt, så da bi de perfekt med

 

langragga utdanka popartist :!: cowboylaila :!: med kopi av dolly parton i strekkbukse med selveste generalen på sidelinja :lol::lol::lol::lol::lol::lol:

 

vi anner ha ikkje en sjans :lol::lol::lol::lol::lol:8)

Link to comment
Share on other sites

He he he he he he! :lol::lol::lol:

 

Er det bestemannspremie for de som kommer med bikkjene og kanskje??? :mrgreen: Flotteste antrekk med naturtro oppførsel i stil med navnet til bikkja!? :mrgreen::mrgreen:

 

Hvis jeg skal stille opp som selveste krigsguden Ares så blir det sånn:

 

Ares_Canope_Villa_Adriana.jpg Eller sånn: Ares_Borghese2.gif

 

Eller i Marvel Comics sin tolkning av Ares:

 

Aresherc.png Blir jeg jagd fra utstillinga da??????? :lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Vurdere å still Dunkern minm, bære for skøy, han e jo snart 6 år, så har jo ingen misjon længer. e ikke nå skjønnheit, får 1 premie, mæn ikke nå meir.

 

"dunkern" stiller jo sin dunker på samme alder bare for skøy, i championklassen tilogmed! :wink: Du får still din der du og, hvis den er champion. :D

Link to comment
Share on other sites

E ein x dunker blanding me finne. mæn ser ikke et eineste trækk te finnen, så der va eg heldi :wink: ha vøre på 3 utstillinge å 3 første premiæ, men har bære 2 andrepremiæ på jakt, han e så besatt trang, antydning te stumjaging innimellom.

E ikke frå Mosjøen nei, mæn nermeste nabo te kommende Helgeland lufthavn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Drevja? Lufthavn? Glem det! :lol: Har ikke lest lokale aviser på to år, så jeg vet ikke hvor den lokaliseringskrigen ligger i dag. :wink:

 

Er den blandinga et ledd i dunkerprosjektet, eller mer tilfeldig? Dunkeren er jo bevisst innblandet finne fra før for å styrke rasen. At dunker kan være trang/sparsom i losen har jeg kjennskap til ja.

Link to comment
Share on other sites

Vurdere å still Dunkern minm, bære for skøy, han e jo snart 6 år, så har jo ingen misjon længer. e ikke nå skjønnheit, får 1 premie, mæn ikke nå meir.

 

ble de nå av påmeldinga da fristen er vel snart ute for hattfjelldalen. Ja jeg har truffet mora til hunden din og johan skei jeg og.

Link to comment
Share on other sites

Her er hun som thyra er oppkalt etter

 

Thyra av Danmark

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gå til: navigasjon, søk

Hennes Kongelige Høyhet prinsesse Thyra av Danmark (Thyra Louise Caroline Amalie Augusta Elisabeth) (født 14. mars 1880 i København, død 2. november 1945 i København) var prinsesse av Danmark. Hun var datter av kong Frederik VIII av Danmark og dronning Louise, og søster til blant andre kong Christian X av Danmark, kong Haakon VII av Norge og prinsesse Ingeborg av Danmark, som var mor til kronprinsesse Märtha av Norge og dronning Astrid av Belgia.

Etter at hennes eldre bror ble kong Haakon VII av Norge var prinsesse Thyra ofte på besøk i hans nye hjemland, og da gjerne sammen med broren prins Gustav.

Prinsesse Thyra forble ugift og barnløs livet ut, og døde i 1945, 65 år gammel

normal_thyra_av_danmark3.bmp

 

Så du ser at hun er oppkallt etter en prinsesse :roll::roll::roll:8)8)

Link to comment
Share on other sites

Oi, det var kjipt General! Det hadde vel vært triveligere å møtes over kaffe og slarv og hilse på bikkjene enn å cruise vår fantastiske E6 i lange drag! :shock:

 

Har du hørt fra oppdretteren om han stiller med Tinka?

 

 

 

Dunkern; Vi har en tråd som heter "Hva heter bikkja di - og hvorfor?", der kan du jo presentere Thyra-navnet. :wink:viewtopic.php?f=7&t=16351

Link to comment
Share on other sites

det va du som begynt me bilda av krigsguda :? . så da mått eg bare vær frempå litt :lol::lol::lol:

 

men det va vel ei fin kjerring og så var ho søstra te kong haakon så her va det royale stadfestet. :mrgreen:

 

thyra av løgstørveien har noe å leve opp til...............

 

normal_IMG_3692.JPG

Link to comment
Share on other sites

det va du som begynt me bilda av krigsguda :? . så da mått eg bare vær frempå litt :lol::lol::lol:

 

men det va vel ei fin kjerring og så var ho søstra te kong haakon så her va det royale stadfestet. :mrgreen:

 

thyra av løgstørveien har noe å leve opp til...............

 

normal_IMG_3692.JPG

 

Hund

Navn : Thyra Far : N JCH N UCH

Rotvältans Tufsen

S52471/2002

 

Tittel 1 :

Tittel 2 :

Rase : Petit Basset Griffon Vendeen

Født : 19.07.2007 Mor : N J(D)CH

Lejonlands Xenia

S21392/2000

 

Fargevar :

Fargbeskri : Trefarget

Hårlag :

Kjønn : T

HD :

AD :

Antall kull :

ID nr :

Oppdretter

Navn : Pedersen, Lennart

Adresse : Solheim

Postnr/sted : 8700 Nesna

Land : Norge

Telefon : 75057586 - 97042125

 

 

Innavlskoeffisient 0% Utvidet stammtavle Fiktiv stammtavle

Far

N JCH N UCH

Rotvältans Tufsen

S52471/2002

Trefarget

Farfar

 

Stenshyttans Egil

S21543/99

Hjärtebos Brasil Jack

S35613/93 H:A

Palatrollets Maja

S33124/94

 

Farmor

SJ(D)CH NJCH

Bredagårds Bibbi

S59037/95

Idolens Enrico

S35102/92

Backaskogens Cilla

S68589/91

 

Mor

N J(D)CH

Lejonlands Xenia

S21392/2000

Trefarget

Morfar

S N J(D)CH S N UCH NV-00

Thyras Seagram

S54083/92

Thyras Izidår

S33940/89

Asplundens Cherry Av Thyras

S24723/90

 

Mormor

 

Wham's Tojj Oragne Av Captain

S41655/93

Flinker Gustav

S38449/92

Baby Doll Vom Esculap

S62154/86

 

 

når du ser di her navnan så får man jo assosiasjoner :roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::arrow:

Link to comment
Share on other sites

Ser merkelig nok sånn ut baketter bikkja mi og, he he!

 

Men er det ikke flere forumister fra distriktet som skal til Hattfjelldal 30. mai? Utsatt påmeldingsfrist 15. mai mener jeg å huske (for å holde oss on-topic :wink: )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Driver og forer Ares litt ekstra denne uka, han er litt luftig, og en tanke karp i ryggen, så ved å fylle buklinjen litt ekstra håper jeg å ta litt av det inntrykket. Badinga får vi ta dagen før utstillinga så han blir mest mulig fluffy når det gjelder. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hadde vert morro å tatt en tur oppom for å se på utstillinga, har ikke meldt mæ på der men kommer kansje en tur hvis det høve.

Broren tel rago bor jo der, og enda en hvalp skal vistnok hold hus i Mosjøen.

Kunne hatt god lyst å sett en del hunder, men utstilling e æ lite gira på, tippe Rago får trekk på beinstilling på bakfotan om han hadde gått i ringen.

Han e helt avrøyta nu i pelsen å, så det passe ikke i det heletatt...

 

Men, får æ tid så ska æ kom en tur bare for å slæng kjæft å skravvel... :wink:

 

Har en kompis med hytte der oppi å...

Link to comment
Share on other sites

Nåh, skal dunkern holde ut med meg på tur så må jeg bade! :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Hvis du tenkte på Ares ( :wink: ) så er det ingen fare med han, han har så stri pels at jeg faktisk kjenner det stikker om jeg legger underarma eller kinnet nedpå pelsen, så han har mye å gå på... Bading gjør han litt mer "fluffy", dvs pelsen stritter litt mer ut fra kroppen, noe som gjør han litt mer petit... Hadde faktisk vært en fordel for meg om det blir regn på utstillingsdagen, da han ser litt mer rufsete ut med våt pels.

 

Her er han nydusja i vinter før han ble nappet i vår, ikke greit å se hva som er att-fram her! :shock::lol:

 

2637_1038551128826_1376942356_30105264_7900782_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lennart gjorde det bra ifjor med Tinka ho var pelsa som en korthåra dachs, altså mye kortere enn Laila og Thyra, fikk kommentar på det, har undersøkt litt etterpå både bilder og snakka med Bassetfolk, Laila og Thyra var normalpelsa, Tinka var kort.

Ares ser helt normalpelsa ut å bløtere i pelsen blir han uansett å stri han er :D

Link to comment
Share on other sites

Ok, det kan være noe i det, får hive rakkern i badekaret i dag da, istedet for torsdag-fredag. :wink: Han blir så møkkat av sykling at han MÅ vaskes! :D

 

Har faktisk hørt før ja, at de som har litt for lang/myk pels på bikkjene scorer på å ribbe bikkjene før utstilling, istedet for å vise pelsen som den er... Blir jo litt feil (nå er jeg sikker på at Tinka har en grei pels da), man får kanskje en kommentar på at pelsen er kort, men tvilen kommer tiltalte tilgode osv...

Link to comment
Share on other sites

Joda Tinka er helt super i pelsen,men var mye kortere enn Laila og Thyra, en Basset må nappes uansett, har to bikkjer med to forskjellige pelser, dette går på vekst og ikke kvalitet, Laila sin vokser fort å må nappes to ganger i året ( til mitt bruk) Ronja greier seg med en gang, Laila er like stri å fin i pelsen som Ronja, er vell litt bløt akkurat når hu er nybada og nappa men det går 14 dager så er ho stri igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...