Jump to content

Ballistikkhjelp Norma Nosler


Grimm

Recommended Posts

Ballistikkkalkulatoren til Norma ser dessverre ut til å være tatt av nett for tiden. Den har fungert utmerket for meg og den aktuelle riflen når jeg har beregnet klikktabeller for Norma Rekrutt og Norma GT.

Nå må jeg i full fart skyte inn på 100m banen med Norma Nosler Partision i 6,5*55, før en jakttur. Jeg rekker trolig ikke å få skutt inn på 150 og 200 meter, men pga. lite treffpunkt på viltet (sel) bør jeg ha større nøyaktighet på kulefall enn kjapp tommelfingerregel.

 

Er det noen som har data og program til å kunne beregne hvor mye jeg må være over på 100 meter for å være innskutt på 150 meter med fabrikkladd Norma NP 6,5*55, og hva jeg da må skru (1cm klikk) for å treffe på 200 meter?

Høyde til siktelinje er 75 mm. I skrivende stund husker jeg dessverre ingen data på Norma NP 6,5, jeg er vant til å finne den infoen på nettet når jeg trenger det. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jo takk, kjekt lite program det. :)

Mye kjappere tabeller enn Normakalkulatoren, men den har fungert greit så lenge jeg for det meste har skutt med deres ferdigammo.

Slik jeg blåste bort på sist stevne har det imidlertid blitt fristende å dra Visakortet på både kronograf og vindmåler... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei !

 

Norma sin kalkulator fungerer den idag 28.04 kl 1335 :)

Hvilken kikkert/ montasjer og våpen er det du har, ser siktelinjen din er ganske høy.

 

Kombi kanskje ?

 

Jeg har beregnet følgende:

 

V0 = 800 m/s, redusert med 20m da det er normalt at fabrikkammo har litt mindre V0 enn oppgitt.

BC = .467 for 9,1 grams NP

 

 

 

Kulebane data:

 

100 m = +19mm 2 klikk ned

150 m = 0mm

175 m = - 27mm 1-2 klikk opp

200 m = - 68 mm 3 klikk opp

225 m = - 121 mm 5 klikk opp

250 m = - 189 mm 6 klikk opp

 

Mvh

 

CG 3000

Link to comment
Share on other sites

@CG3000

Jeg matet det PCB programmet med Nosler Spitzer Partition i 9,07 gram og 800 m/s, og fikk ut tilnærmet de samme data som deg. BC på den kulen er imidlertid oppgitt til 0,490 i PCB.

 

Montasjen er laget ekstra høy på jaktfeltbørsen, fordi jeg trives med å holde hals/hode i en oppreist stilling når jeg skyter.

 

Hvor exact finner du Normakalkulatoren? Har du en link?

Link to comment
Share on other sites

Takker for kjapp hjelp med skrutabell. Det kom godt til nytte når jeg skjøt 2 stk havert på et skjær 225 meter unna. Jeg fikk bekreftet med første skudd at kulen satt akkurat der den skulle, og at NP gjorde jobben. :)

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... ?pos=-6460

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... ?pos=-6459

 

Det var nær havblikk denne dagen, så jeg trengte ikke tenke på vind. Et kommende prosjekt blir nok likevel å dyktiggjøre meg på vindpåvirkning, der jeg har en god del å lære.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd den Balistic Tip enda, men har kjøpt 100stk 50 gr. kuler som jeg nå skal lade og teste

ladningen på, og så får vi se om den er like presis som 50 gr. V-max.

 

Har sett litt på kuletversnittet, og vist man sier at V-Max representerer 100% splatt, så tipper jeg

Balistic tip er kanskje 90% splatt i sammenligning.

 

Men det ber noe jeg tror. Jeg vet det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...