Jump to content

Berger VLD til .223Rem? Eventuelt andre kuler?


Sako 30-06

Recommended Posts

Etter å ha banka inn en fireskudds (flakse?)gruppe på 8.1mm/100m med 50gr V-max (juhu!), har jeg blitt "inspirert" til å leite etter mer presise kuler enn 75gr Partizan for de mellomlange holdene. Foralldel, Partizankula er mer enn presis nok til vanlig skyting, men i benken synes jeg ikke at den leverer så godt som jeg skulle ønske, og jeg lurer på om den av og til leverer enkelte slengere. Derfor har jeg begynt å fundere på Berger, siden jeg har det for meg at de der benkeskytterne er litegranne glad i de kulene. Jeg har 1:8", så nittigraineren er nok ute av bildet. Jeg lurer derfor litt på å teste 75gr VLD (BC=0.423) og 80gr VLD (BC=0.444).

 

Men jeg har det for meg at jeg har lest et eller annet sted at Berger-kulene kan være litt kilne og gjerne foretrekker å settes til veldig liten friflukt. Da kan det hende at jeg sliter litt, for både 75gr A-Max og 80gr Sierra MK står i bommene først ved 63mm COL, mens magasinet mitt ikke tillater lengre patroner enn 58mm. Og toppmating av enkle patroner er ikke spes. enkelt med en Tikka T3 :?

 

Og en liten ting til: Hvordan får man tak i Bergerkuler i Norge? Trond har dem ikke på hjemmesida si, og Midway er generelt dyre. Jeg har forresten også planer om å teste ut 80gr Sierra MK, og andre tips til .224"-kuler med BC på minst 0.4 samt maksvekt på 80gr tas imot med takk

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk nesten i gang med akkurat samme saken :)

Har en eske VLD 75gr som bare har ventet på at ladeutstyret skulle komme på plass. Og nå når alt er på plass så er d bare å sette i gang!

I tillegg så kommer det en eske med 80gr SMK om ikke så alt for lenge tror jeg. (den posten er litt treg veit du)

Så bare jeg kommer meg hjem hærfra (PSV i nordsjøen) så blir det nok litt forsking på tunge kuler i 223 :mrgreen:

Ser for meg toppmating av Sakoen min da det blir for kort magasin på den også :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har nå drevet å syslet med tunge kuler i et par år nå og har opparbeidet meg en del erfaring med dette (som du jo vet sako 30-06 :wink: )

 

Berger kuler har jeg desverre ikke testet, mye pga det du nevner, nemlig prisen. Så ikke hensikten i å teste disse når jeg allikevel ikke prioriterer en så dyr kule.

 

Det jeg derimot har testet ut er nevnt nedenfor. Våpenet er Sako 75 Varmint 1:8 snurr:

:arrow: A-max 75grs. Kun prøvd disse med N140. Fikk ikke disse til å samle under 25mm. Mulig annen krutt ville gjort susen, men ble ikke prøvd. Var egentlig bare mest nysgjerrig på om løpet stabiliserte disse, så videre A-max 75grs prosjekt ble avsluttet.

:arrow: Partizan 75grs er jo en meget god kule, men har samme mistanke som deg sako 30-06 angående flyvere. Se for øvrig: viewtopic.php?f=17&t=796 . Er det noen som har prøvd å skyte disse over to kronografer for å finne ut av BC-en, forhesten?

:arrow: A-max 80grs. Produserer samlinger som er helt opptimal, dvs "hull-i-hull". Disse ble prøvd med N140 og N540. Begge med super samlinger, der N540 ga best hastighet. Kan tilføye at i mitt våpen gir VVH krutt dårlig hastighet innenfor tabellene. Disse kulene skal prøves med N11 når tiden strekker til.

:arrow: Sierra MK 80grs. Meget gode samlinger, men ikke like bra som A-max 80grs. Godt under 10mm her også. Har ikke prøvd disse med VVH-krutt pga erfaringene med hastighet.

 

Sakoen tror jeg ikke du trenger å toppmate med 75-80grs. COL 60,5mm. Prøv dette først. Husk bare at jo dypere settedybde, jo høyere trykk :!:

Link to comment
Share on other sites

@Vizla: Hva slags patronlengde/friflukt bruker du på 80gr A-Max?

 

Hornady A-max 80grs (BC 0,452)

- Kulelengde = 29.46mm

- Hylselengde= 44.68mm

- Maksimum patronlengde (0 friflukt)= 63,1mm.

- Settedybde= 13.46mm.

- Friflukt ved 60.5mm patronlengde= 2,60mm.

 

Sierra MK 80grs (BC 0,420)

- Kulelengde = 27.69mm.

- Hylselengde= 44.68mm

- Maksimum patronlengde(0 friflukt)= 63.0mm.

- Settedybde= 11,68mm.

- Friflukt ved 60.50mm patronlengde= 2,50mm.

 

I mitt våpen (Sako 75) med kort låskasse, kan jeg ikke plyndre våpenet med maks patronlengde, grunnet at utkasteråpningen blir for kort ift patronen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...