Jump to content

Nightforce NXS 2.5-10x24 w/ Mil-Dot Reticle. Erfaringer?


Plinkaren

Recommended Posts

Jeg har ingen erfaring med dette sikte. Men med 24mm objektivdiameter er dette er det mest kompakte sikte med 2,5-10 jeg vet om. Begrensingen er at det ikke skal bli veldig mye mørkere enn høylys dag, før utgangspupillen på 2,5mm vil være mindre enn brukerens pupille. I tillegg vil en så liten utgangspupille stille svært strenge krav til at øyet er riktig plassert for å i det hele tatt se noe. Selv om siktet er utrolig kompakt, er det relativt tungt med sine 482g

141.jpg

 

Ulempen med den lille utgangspupillen har Nightforce selv tatt konsekvensen av og utviklet en 2,5-10x32. Fortsatt mye med kompakt enn de andre på markedet. Med 33% større lysåpning (78% større areal), utgjør dette alikevel en stor forskjell. Uansett vil begge disse siktene passe på et spesialvåpen til reinsdyrjakt. Ulempen er som sagt vekta. x32 modellen veier 538g Til sammenlikning veier en Zeiss Victory 2,5-10x50 med lys 488g

1323.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for utdypende svar!

Nightforcen ser unektlig veldig kompakt ut.

Kikkertsiktet var tiltenkt på en smekker ombygd sako vixen.

Det er viktig at dette kikkertsikte ikke blir for ruvende og klumpete,dette ødelegger både balanse og estetikken på børsa. Dette har selvfølgelig liten betydning i praktisk jakt.

Jeg er nok nokså kresen i forhold til dette...

Har kvittet meg med store swarovski kikkerter tidligere pga. dette.

Hvis noen har forslag til andre kompakte alternativer så mottas disse med takk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På Swarovski 3-9x36 er okular røret 39mm, og på en liten Sako kan den monteres veldig lavt uten at bolten tar borti kikkerten. Leupold sine montasjeringer er lave, fine og slanke. Tror jeg har et sett liggende som jeg brukte på en lignende kombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...