Jump to content

Rem. 700 LR Scout


Recommended Posts

Remington 700 LR Scout

 

Jeg har småpuska litt på ei børse i løpet av vinteren og tenkte at det var bedre fyllstoff på nett nå i agurktiden enn mye annet (hvilken raggsokk?, moraknivens duglighet osv). Jeg har aldri bedrevet noe børsemakerarbeid før, så prosjektet har vært av typen to-steg-frem-og-ett-tilbake. :lol:

 

For å ta alt fra starten av så er motivasjonen for prosjektet så enkelt som at jeg kjøpte meg en .308 Steyr Scout som stilte den gamle 30-06 Remington 700 ADL (min første rifle) børsa i skyggen. Slik det lå ann kom ADL’en aldri til å bli brukt, men var heller ikke verd å bruke tid på å selge. Det er tross alt snakk om kanskje Norges kjedligste børse, hvilket igjen biter prosjektet i ræva. Det går jo heller ikke ann å bruke for mange lapper på å hore opp ei børse som tilslutt bare er tilsvarende det du får kjøpt nytt for halvparten av det du har lagt i.

remington700.jpg

 

Game on! Børsa skal skifte kaliber og bli noe artig for minst mulig penger. Jeg har allerede potetkaster som presterer bedre enn 308 på kortehold ergo må den nye prestere bedre på lengre hold. Aktuelle kaliber Ø < .308

 

Jeg endte opp med å kjøpe et ”ubrukt” 270. winchester Remington Mountain løp sørafra. Løpet valgte jeg pga et ønske om å holde vekten nede, så får jeg heller jævles med ladninger til jeg treffer på noe som gir et svingemønster som fordrer presisjon. Det er et jaktvåpen og jeg har ikke verre mål enn ½-3/4 moa presisjon. Fikk løpet montert og justert det originale avtrekket i samme slengen. Kostet meg ikke mer enn en stor bærumstier til sammen.

 

Jeg brukte opp et julegaveønske hos Midwaynissen og kjøpte meg en Gyselig B&C tommelhullstokk på tilbud. Prosjektet ble umiddelbart døpt GFP (Gay-for-pay). Stokken ser stygg og litt småtaktisk-wannabee-tvilsom ut, men er det nå det som må til så får det heller bare stå til. Snille barn betaler ikke for julegaver.

IMAGE_025.jpg

 

Jeg kastet alt sammen oppi, monterte Harrisen og testet 270’en for første gang. Presisjonen var helt grei. Gikk i overkant 25 mm på 100 m med jaktmatch nå som da den var 30-06. Greit nok. Alt kan bli bedre. Kjøper beddemasse og bedder min første rifle. Teller ikke hundrelapper :P

IMAGE_027.jpg

 

IMAGE_029.jpg

Ny skyting og jeg noterer en 4 skudds / 16 mm samling med hjemmerullet Sierra MK. Fair play. Eneste problemet var at løpet lå skeivt i kanalen. Ikke akseptabelt. Alt kan bli bedre.

 

I og med at jeg er dårlig til å skyte må jeg ha al den hjelpen jeg kan få. Dvs tofot og reim. Jeg har i det siste lekt meg litt med CW sling på 308’en og bestemmer meg for at jeg må ha reimfeste på midten av denne stokken og. I tillegg så misliker jeg intenst å gå med harrisen på børsa og bestemer meg derfor for å frese inn ei UIT skinne til hurtigkobling av tofot i forskjeftet. Letteste måten å skaffe UIT skinne og gode reimfester. Sauer. Reimfesteskinne (UIT) og flush-mount reimfester bestilt og klar for montering. Teller fortsatt ikke hundrelapper :P

IMAGE_043.jpg

 

Mens jeg gikk og ventet på å gro testikler nok til å spenne stokken i fresen begynte Vettus å selge Duracoat. Siden han holder til et steinkast unna så måtte jo jernet lakkes matt svart.

IMAGE_048.jpg

 

Første runde gikk det rimelig greit. I alle fall frem til jeg skulle olje børsa, da slapp all lakken. Konklusjon: For kjapp med avfettingen. Drit og dra. Vart forbanna, men klarte å gro baller nok til å spenne stokken i fresen i forargelsen.

UIT skinna hadde jeg delt i to og rundet til 14 mm radie siden jeg hadde en god og skarp 14 mm fres. Freste plass til skinna, borret/freste hull til reimfestene og lakkerte pipe/sluttstykke på nytt i en stor smekk her en lørdag.

IMAGE_045.jpg

IMAGE_044.jpg

IMAGE_049.jpg

 

Det som sjokkerte meg mest var vell den totale mangelen på fiber i stokken. Jeg var nervøs for å drastisk endre stivheten ved å kutte et bærende lag i en sandwich-layup, men det var ubegrunnet. Tror nok ikke børsa har blitt mindre stiv.

I etterkant har jeg limt inn UIT skinna, reimfestene, bedda avtrekkerbøylen og limt en Pachmayer skingrip neoprensak på kolben. Jeg har og sydd sammen en CW skytereim som passer børsa og meg perfekt.

IMAGE_050.jpg

 

Det som egentlig står igjen er å dra på kolben med en grovrasp for å lage et skår foran bakre reimfeste. Alt kan bli bedre. I og med at jeg skyter en del med tofot så er det greit å ha en låsing på kolbe/venstrehånd når kolben holdes i skuldra (maskingeværskytestilling) samt å bedde og lakkere stokken. Duracoat er bestilt og børsa kommer til å bli amatørfjellcammo ™. Lysgrå med lysgrønne og svarte områder/linjer.

 

Så langt har ikke børsa kostet mer en et par tusenlapper, i alle fall om jeg svskriver stokken som julegave :mrgreen:

 

Børsa veier vell i dag nærmere 3.3 kg så jeg klarer ikke helt de magiske 3.5 kg (med optikk) som skal til får at den kan kalles en scout. Selv med den midlertidige Leupolden blir det i meste laget. Dette er egentlig ikke noe som bekymrer meg heller. Jeg tror jeg skal smekke på en 4.5-14x44 Conquest og definere en ny kategori. Dette i kombinasjon med at jeg etter hvert har blitt glad i den stygge andungen min så har den blitt oppgradert fra å være GFP til å bli, noe pretensiøst, Remington 700 LongRange Scout. Hvor da LR Scout børser får veie 4 kg blank, ink tofot og optikk, og LR delen skal sees i forhold til at en Scout er ment på hold opp til 200m (ref. Cooper).

 

Kanskje jeg knepper opp et bilde eller to senere. Hadde vært artig å avsluttet med trofebilde av rein og vinterens hobbyprosjekt i forgrunnen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Se der....

 

Regner med at du kjøpte deg Mountain-pipe på ryddesalget hos Magnumhansen...

De pipene der har en stygg tendens til å gå utrolig godt i forhold til vekt/pipetykkelse.

Har sjøl et par av dem til 700'en min som forøvrig er en Mountain med ultraslank trestokk :wink:

 

Stå¨på...

Link to comment
Share on other sites

Så de har ord på seg for å gå godt? Godt å høre. Hadde jeg vært heldig med noe slik hadde nemlig ikke verden stått i til st. hans.

 

Skal preppe stokken til lakkering i tiden fremover. Former litt på kolben og pusser bort den eksisterende lakken. lakk er som sagt bestilt og det kommer vist nok en picantiny 1 piece skinne snart og. Mangler bare skikkelig kikkert.

Link to comment
Share on other sites

woooho!! mission accomplished!

 

Jeg hadde håpt på å kanskje inspirere noen andre til å bryte seg ut på sitt første prosjekt samt samt vise at det går ann å lage noe litt mer spennende ut av en ADL (selv uten et hav av ressurser og kunnskap)

 

Ellers så er jaktkulene bestilt. Blir Nosler Accubond i necksized normahylser med MRP og en CCI LR i hekken. MAX hastigheter er i størrelsesorden 900m/s uten at jeg har QL for hånden. Litt redd for hvordan Accubonden klarer de hastighetene. Fornøyd med kula i litt roligere trav....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg beddet børsa for andre gang :oops: , ser vettugt ut denne gangen. Har filt til en minimalistisk "heelhook" på kolben og lakkert hele skjiten.

IMAGE_094.jpg

Børsa etter en runde med Coyote Gray og Multi Medium Green. Brøt fargene ved å spraye mørk grønn og svart gjennom en grovmasket strie samtidig som jeg la inn noen svarte revner.

IMAGE_095.jpg

Børsa slik den ser ut i dag. Påmontert Patchmeyer cheakpad (eller noe slikt) og en hjemmesydd CW sling.

 

Skal pusse alt grundig, montere kikkert og i løpet av neste helg regner jeg med å få testet en combo av 140 gr Accubond satt i ompressede 30-06 norma hylser med en 56-60 gr noma MRP i ryggen.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg lovte vell å avslutte tråden etter at årets jakt var omme med et bilde av trofé og børse. Slik gikk det ikke til tross for iherdig bruk det siste året. Det ble gamlebørsa som fikk et hakk til i skjeftet.

 

Uansett så sprakk jeg litt på vektfronten under innspurten. Jeg vurderte lenge å sette på en Z3 kikkert for å holde vekta nede men endte opp med en Z6 2.5-15x44P i stedet. Et valg jeg er godt fornøyd med.

normal_16012010087.jpg

 

Riktig nok kunne kikkerten gjerne for min del vært montert lavere men det lar seg ikke gjøre med Remington bolten. Det er marginal klaring mellom hevearmen og kikkerten slik den står nå.

 

Ladningen på vårparten ga også fine resultater. Etter litt prøving endte jeg opp med 140 gr Nosler Accubond satt i Collet pressede Norma .270 Jaktmatch hylser til 86.0 mm fyrt av med CCI LR hetter og 59.5 gr Norma MRP. Dette ga meg en utgangshastighet på 890 m/s på 55 cm løp og fine samlinger. [Denne ladningen anbefales ikke brukt av noen som helst] Samlingene ligger godt på fin siden av 20 mm, hvor de tre siste 100 meters treskudds seriene som ble målt ga 17, 15 og 13 mm på husk.

normal_IMAGE_114.jpg

 

Jeg fikk riktig nok aldri Duracoten til å sitte 100% på løp og bolt (dårlig / vanskelig avfetting pga bruk av Ezoxx våpenolje), men dette skal jeg ta igjen i forbindelse med at jeg skal utstyre børsa med en fast rekylklakk og to nye løp i 30-06 (original løpet) og 338-06.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...