Jump to content

Standard pistol, krav til presisjon.


SpecOps

Recommended Posts

Jeg har en Para P14-45 Limited som planen er å skyte litt med i standard klassen.

Avtrekk er tunet til ca. 1,5kg med STI deler og en Kings avtrekker. S&A magasinbrønn + Dawson fiber forsikte (.100) er satt på + diverse annet små-pjask.

 

Det jeg lurer på er egentlig hvor mye presisjon en trenger i denne klassen.

Er det nok at pistolen samler innenfor 10cm, eller bør den samle innenfor 5cm?

 

Disse pistolene ble solgt med "tunet match avtrekk og match løp / bushing" men ingen ting er lengre fra sannheten.

Standard avtrekket var ikke noe særlig og presisjons messig er den nesten like ille. Tror ikke løpet er noe bedre enn noe annet standard løp. Det ble prøvd å tilpasse en oversize match bushing, men det ble ikke merkbart bedre.

Så, bør jeg kjøre løpet ut, og få satt inn match løp / bushing til 3000,- eller blir det overkill i standard divisjonen?

 

Det skal nevnes at jeg så langt bare har skutt billig ammo som S&B, CCI Blaser Brass, Fioccio etc. Jeg vet ikke hvor bra presisjon det er mulig å få med slik ammo. Kanskje vil det være like galt, samme hvilket løp jeg setter inn, så leng jeg ikke skyter match ammo eller lader selv?

Link to comment
Share on other sites

Var nettopp ett spørsmål om akseptabel presisjon på det offisielle IPSC forumet, hvor en skytter spurte GM Saul Kirsch og verdensmester Eric Grauffel om dette.

Saul svarte:

HI John,

 

accuracy is important. while 3-4" may be enough at 25m keep in mind that human error may be placing your point of aim well out from the centre of the A already - so the more accurate the ammo - the better, as it may keep you in there, or at least out of the D if your aim is near the edge of the A already.

What is acceptable - well, I am usually pleased enough with a about 2" from my IPSC at 25", and I have never really had a problem achieving that. of course the quality of your ammo -mostly the bullet head, is the deciding factor I think. if you are after accuracy - use better bullets! I have not found a big variation in accuracy as I dial up or down the power factor curve, in major anyway.

hope this helps,

 

Saul

 

 

Grauffel:

My guns are doing 1" group at 25 meters, this tested in a fix stand where I place my gun.

2" is what I usually do with my gun standing position at 25 meters.

 

4" is not good at all for me. The only way to know if your gun is accurate is to test it a fix stand.

 

 

Når det er sagt, ville nok jeg ha fått testet mer ammo i din før du evt bruker masse penger på nytt løp. Kan jo være du finner noe som går bra nok med litt eksperimentering.

Og når du tester så ville det nok være best om du fikk satt deg i en benk el med god støtte for våpnet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...