Jump to content

Sporterklassen - regelverk


300kongen

Recommended Posts

Dette er kanskje flisespikking, men bare sånn at jeg skjønner regelverket fullt ut - jeg har kanskje litt planer om å slenge meg med også i denne klassen.

 

I regelverket står det at forskjeftet skal ha konveks underside - men hva er "konveks" i denne sammenhengen? Er det ment som en "ikke-rett" underside? I den rene matematiske forstand så er en rett linje særtilfellet for en konveks linje, og da blir jeg en tanke forvirra.

 

Det står også "fungerende magasin", og slik jeg da forstår dette så skal det være mulig å kamre én patron fra magasinet? Og et magasin trenger heller ikke rommet mer enn nettopp én patron?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ja detta var virkelig flisespikkeri og detta. Med det virvaret av stokker som finnes der ute og med "fritt utstyr" i sporterklassen tror jeg du må leve i 150 år for og ha et håp om og bli irettesatt på dette. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva som ligger i "konveks" underside kan sikkert andre forklare deg, men jeg mener at det betyr at undersiden ikke skal være flat, og at undersiden av stokken skal ha en mer eller mindre buet form.

 

Det er akkurat det, "mer eller mindre"? Vil det si at deler av undersiden kan være rett... :?: Definisjonen på konveks er klar, men jeg tror det er ment noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Bakgrunnen for denne klassen er å gi mulighet for å bruke sportervåpen som brukes i andre greiner til benkeskyting. Den er altså opprinnelig ment som en rekruteringsklasse. Det er ikke definert noen konkrete mål hvor ”konveks” undersiden skal være. Det er altså mulig lage seg et ”nesten fullrigga” våpen som går inn i klassen. Det finnes noen slike. De fleste vil etter hvert komme til at det er greiere å satse på LV, og HV en å jobbe mye med å finne ut hvor denne grensa går.

Du er ikke den første som har lurt på det, :roll: men det finnes så vidt jeg vet ikke noe definert mål.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner jo hensikten ja. Men det har seg slik at det dukker opp ei lita kasse snart forhåpentligvis og et skjefte som jeg tror kunne ha kommet inn i klassen, kanskje, og da melder jo spørsmålet seg selvsagt om en skulle ha prøvd det hele ut eller ikke. Siden jeg kommer til å skyte HV i år, noe som jeg har funnet ut krever sitt, så spørs det jo da hvor mye tid og krefter man vil legge i noe ekstra som kanskje ikke kommer innenfor regelverket alikevel om du skjønner.

Link to comment
Share on other sites

Dette med fungerende magasin er også mulig å tolke.

Meningen er nok rett og slett for at det ikke skal være en enkeltskuddskasse uten åpning for magasin. (stivere låskasse, vet du)

Det er uansett ikke lov å lade fra magasinet under konkurranser:

3.13.5 Våpen og skyteunderlag

* Geværene skal kun avfyres fra benk, og på rifler med magasin, er det forbudt å benytte dette.

* Riflene må avfyres fra de samme typene underlag som er godkjent i de respektive våpenklassene, når de benyttes til standard benkeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...