Jump to content

Hvor ble det av småvilte?


thehunter

Recommended Posts

Jeg synes programmet sitter fingern på noe.

Men konklusjonene til enkelt her er lett gjenkjennelige og helt i harmoni med deler av DN sitt hysteriske verne forelskelse på rovvilt.

Når vi ser flokker på hundreder av kråker langs kysten er det noe som er galt. Likeledes er det jo galt når store skogsområder legges brakk.

Men jeg nekter å tro at det å la rovpredatorene overleve for enn vær pris er rett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes DN prater litt mot seg selv. Smågnagerårene gir tydligvis større rypebestander, det må jo være for at predatorene spiser smågnagere i stedet for egg og kyllinger? Men samtidig nekter de for at predatorer har noen betydlig virkning?

Problemet har nok mange sider, men vi vet jo at predatorkontroll gir effekt. Spørsmålet er i hvor stor grad dette skal utføres.

At snauhogst er en slem sak for tiuren er helt forståelig, men det forklarer ikke nedgangen i vilt der de ikke har snauhogst.

 

Men jeg synes det er rart at denne tråden ikke engasjerer mer...

Link to comment
Share on other sites

Der er mange her på kammeret som desimerer predator bestandene, tror de fleste av oss som gjør dette ser positive effekter i nærområdet hvor vi fjerner noen predatorer.

Der har vært gjort en rekke forsøk gjennom årene på effekten av predator regulerende tiltak. Og alle viser at ved å redusere(ikke utrydde) mengden predatorer så får vi økning i småviltet.

Dette i sammenheng med biotop forbedring og støtte foring vil gi oss mer «nyttevilt».

Link to comment
Share on other sites

Jobber med saken. Har fått mer fokus på dette i utmarkslaget vårt også de senere årene. I år har vi hatt revejaktkonkurranse. Ikke de store tallene, men jeg tror vi har satt fokus på predatorviltet.

Har selv lagt litt tid og energi i predatorkontroll. Kan ikke si noe om skogsfuglbestanden, men antall rådyr føler jeg har gått noe opp. Det er et ubenyttet potensiale hos oss med tanke på rådyrbestanden. Det er stort sett rev og gaupe som holder den på samme nivå. Jegerne tar bare ut et lite antall bukker om høsten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...