Jump to content

Kammersliperen! (Juhu - på'n igjen!)


Morten Vinje

Recommended Posts

Flashman har spilt inn en sak jeg synes det kunne vært artig å dratt en Felles på: http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?t=60352

Noe vi kunne hostet frem i fellesskap? Noen her har vel kontakter på, eller kan fikse kapping, sveising og dreiing?

 

Har tegninger på en litt enklere sak:

slip

Har tegninger liggende, men siden den blir solgt kommersielt i Danmark legger jeg ikke ut tegningene her.

 

Denne er jo hakket råere, og er vel den britene har prøvd å kopiere:

http://www.beaumontmetalworks.com/grinder.html

Link to comment
Share on other sites

Kan man klare seg med en slik, eller er der andre kriterier som slår inn når man ser bort fra det å ha "produsert" den selv :?:

Prisen er ikke avskrekkende med sine 1200,-

Til knivproduksjon er den temmelig ubrukelig, kan hjelpe litt med skafting, men er ikke ideel der heller.

Så er den skrall og bråkete. :D

 

Noe sånt burde alle nevenyttige hjemmemekkere uansett ha, men den kommer til kort når man skal lage slipfas - derfor det store hjulet på bildet til Metallurgen...

Nja, foretrekker plansliping, men den delen er bare en detalj under tillaging av sliper.

På den første var det vel en planslipedel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har tegninger liggende, men siden den blir solgt kommersielt i Danmark legger jeg ikke ut tegningene her.

 

Hei,

 

Har du en link, eller vet du hvem som selger i Danmark?

 

Er på utkikk etter en slik slipemaskin, men til nå har jeg kun funnet SH-bandslip fra sverige. Den er sikkert bra, men kanskje litt dyr.. Vet du om noen andre som lager slike slipemaskiner?

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

 

Har du en link, eller vet du hvem som selger i Danmark?

 

Er på utkikk etter en slik slipemaskin, men til nå har jeg kun funnet SH-bandslip fra sverige. Den er sikkert bra, men kanskje litt dyr.. Vet du om noen andre som lager slike slipemaskiner?

 

http://hanghoi.dk/product.asp?product=2562

 

Vil ikke si at SH-slipern er dyr, tror det meste ligger i den prisklassen eller mer.

Den ser ikke så optimal ut, men hittil har den vi har gjort alt uten problemer.

 

Kjenner ikke til noen som lager for salg.

Kunne tenke meg en KMG selv, men de selger ikke ut av USA for tiden.

http://www.beaumontmetalworks.com/

Link to comment
Share on other sites

Takk for linken. At SH-sliperen er dyr var kanskje en upresis formulering, det jeg egentlig mente var at jeg synes det er litt mye penger å bruke på noe jeg ikke vet hvor mye kommer til å bli brukt. Har også sett at de fleste industri-kvalitet-båndslipere ligger i den prisklassen. Jeg får gå noen runder i tenkeboksen.

 

Kan du si noen ord om hvorfor du mener KMG er bedre enn andre båndslipere?

 

Kanskje jeg skulle modellert opp og tegnet ut en sliper selv, og så forespurt på priser? Jeg får se hvor mye tid jeg har til overs, men det hadde jo vært en artig øvelse uansett.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Det er nok den prisen du må opp i for å få en sliper som fungerer.

Du trenger et langt bånd (~2 meter) for å få en brukbar slitestyrke på båndet. Billigere båndslipere er stort sett mindre.

 

Har ikke testet KMG'en selv, men de er svært ettertrakta blant knivmakere i USA.

Den er solid bygd, og åpen slik at den er enkel å tilpasse. SH-sliperen har mer begrensa muligheter.

 

Det går sikkert an å få en sliper laget på mål, men med arbeid, materialer, motor og kontakthjul blir nok ikke prisen noe lavere. Fordelen vil være at du kan få den mer stabil og solid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...