Jump to content

Saga hagl ammo


300en

Recommended Posts

I høst så hadde xxl tilbud på saga hagle ammo. trur det var 2.49;- per skudd. Kjøpte derfor 2 pakker av 2er 4er og 6er for å prøve.

 

Her engang før påske så tok jeg ei kråke med 6ern på non og 40m i toppen på ei furu med trangboringa og fuggern kom ned stein dø. Må si jeg vart imponert over de patrona i forhold til dyrere skudd jeg har brukt før!

Link to comment
Share on other sites

Brukte Saga Eurotrap selv i fjor. Av ca. 1000 skudd var det mellom 6-8 stk. som var vanskelig å få inn i kammeret pga. av at de hadde en bulk i seg. Mulig de har fått seg en trøkk under transport eller noe..? Men bortsett fra det har ikke jeg noe å utsette på de.

 

-Pedern

Link to comment
Share on other sites

Saga er veldig gode skudd, bruker de med blå og hvit pakke, 34 eller 36 gram mener jeg, til skogsfugl, ryper og sjøfugl. Nr 6 til rype og 4 til sjø/skogsfugl, har testet dem på pappskiver og de gir bedre dekning enn noen blypatron jeg hatt, men med stål bør man uansett ikke drøye holdene for mye da haglene er lette.

 

Til hardskutt vilt bruker jeg heavyshot ellers gjør Saga jobben på alt, har 5 jaktkamerater som bruker samme patroner så har ganske mange hundre skudd og trekke konklusjoner fra, ut i fra det vil jeg si at det er en ypperlig patron ut til 35-40 meter (på lengre hold bør du ikke skyte uansett) Når det gjelder rikosjettfare så er det en annen diskusjon....

Link to comment
Share on other sites

Tar det ikke personlig :) Men her er det rom for litt diskusjon. Er på langt vei enig med deg at lange hold med hagle fører svært ofte til skadeskyting og av den grunn bør unngås.

 

Men når det gjelder hvilken patroner jeg bruker så går jeg grundig til verks, og etter MYE testing på papplater og telefonkataloger er det ingen annen patron, hverken bly eller heavyshot som setter flere hagl i viltet enn en Sagapatron, dette har selvfølgelig sammenheng med at det er flere hagl i p.g.a lettere hagl. Begrensingen er penetreringsevnen til lette stålhagl på litt hold, men den er god nok til f.eks rype, har skutt flere sittende fjellryper som jeg har målt avstanden til først så jeg er sikker på at holdet er 40 meter og samtlige har blitt "feid av steinen" og vært døde i skuddet. På sjøfugljakt får man også ganske stort sammenligningsgrunnlag og ut i fra det vil jeg påstå at den er god nok på 40 meter til mindre vilt (ikke sjøfugl som sitter på vannet)

Problemet kommer hvis man har 40 meter som grense og i farten feilberegner med 10 meter til, da kommer skadeskytingene på løpende bånd. Så og legge 30 meter inn som maksgrense er lurt så man har litt å gå på.

 

Så kan alle blyentusiaster hyle så mye de vil men til småvilt som rype er min erfaring at en god stålhaglpatron er MINST like god som en god blyhaglpatron.

 

Hvis jeg jakter rådyr, rev, gjess eller ren storfugljakt så bruker jeg heavyshot da disse haglene penetrerer bedre.

Link to comment
Share on other sites

Regner med du tenker på rikosjettfaren, og det er en ærlig sak, skal ikke prøve og overbevise deg om noe annet.

Personlig er jeg etter flere hundre skudd i fjell og steinrøyser uten ubeagelige opplevelser villig til å ta risikoen. Men jakter ikke i umiddelbar nærhet av andre jegere så det er isåfall meg selv det går utover.

 

Har faktisk blitt truffet av rikosjett en gang, riktignok uten skade men det var med blypatron....

Link to comment
Share on other sites

Er dette stålammo? Hadde vært forsiktig med å komme med en konklusjon etter èn kråke. Muligens ble den truffet av ett hagl i hjernen...

 

Stål ja.. Klart det er skummelt med konklusjon etter en kråke, men av erfaring så er det førsteintrykket som stemmer. Kråka hadde nok av høl...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 10 months later...

Har kjøpt 200 Saga heavy 34 til trening.. har ikke skutt noen dyr med de, men de virker og være go dekning og hastighet i dem. men er i gjenomsnitt EN patron pr eske med bulk, og de kammrer ikke i hagla mi.. uansett anbefaler jeg og bruke skytebriller. det spruter hagl i alle retninger om du treffer stin etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...