Jump to content

Drilling eller Kombi trenger hjelp!!


dipper

Recommended Posts

Hei, jeg har en spørsmal.

 

Jeg har lyst til kjøpe meg en drilling. (D99). Jeg har lest nesten alt fra den side om kompi og drillinger. Jeg har ikke prøvt en drilling eller en kombi å skytte med.

 

Jeg skal bryke våpen til stokk jakt etter skogsfuegel uten hund. og toppjakt.

 

Trenger jeg to hagle skyt. Ellers er det nok med en hagle skyt. Har dok en rad for meg. Hvordan er det til bryke blaser d 99 til hagle jakt. er det like som en beretta å skyte med. Må jeg venne meg til lære meg til skyte anderles med en kombi stokk. gjøre den SAM fra blaser jobben med klicke kikkert på når det er behov. Må jeg har kikkert helle tid på? Er det vanskelig med oppspann drilling nå det skal gå fort. Sikkerheit er viktig for meg.

 

Jeg kan også tenker meg en kombi fra merkel B3. eller skal jeg gå for en K95. og jeg gå vidre med min baretta.

 

Kansje dok kan hjelpe meg. Jeg bare har vært en år ut i skogen. Jeg er nybegjnner kun en år i skogen.

 

Takk for hjelpen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for rask svar.

 

Så dere tro jeg blir venn med han uten tvil? Som sagt jeg er ikke so innskyt med min hagle so det kan være en mulighet.

Og med blaser kikkert feste? Gjør det jobben? Vil helst ikke har kikkert på når jeg er på varlig jakt. Og oppspennig går det rask. Jeg er alt for sent med berettaen min allerede.

Hva er med kolben? Beretta min har 36.8 cm og det er litt for langt. Balsern har 37 cm. Jeg vet det finnes sag. :D

Har tenkt meg en kikkert på 3 -12 /50. bra eller skal jeg gå på 56mm diameter.

Link to comment
Share on other sites

Har en d99 selv og er storfornøyd med denne, men til ditt bruk tror jeg du burde tenke på andre alternativ. D99 vil jeg si er mer egnet for hårvilt (som er mitt hovedbruk), for all del så treffer jeg greit på leirduer og prolemet med oppspenner er betydelig overdrevet, kommer selv til å bruke den på skogsfugljakt men jeg jakter med hund, men på støkkjakt teller hver tiendedel, hvis det er hovedbruksområdet ville jeg heller hatt en uten oppspenner på hagleløpene.

 

Vil si at blaser er rifle med haglemulighet mens andre drillinger er hagler med riflemulighet.

 

Kikkerten du tenker på synes jeg er alt for stor, det ser ikke ut på en drilling, jeg har 1,5-6x42 og det synes jeg er absolutt maks.

Når det gjelder montasjene så er de helt geniale.

Link to comment
Share on other sites

Vil si at blaser er rifle med haglemulighet mens andre drillinger er hagler med riflemulighet.

 

 

Takk. sauer 6,5x55.

 

Jeg synes det samme uten som jeg har skyt med den en gang. Jeg vil har en rifla som kan skyt også hagle. Men jeg vil ha en Kippbock løs. Eller Simson jäger Kippbockverschluss. Det fines bare noen kombi på market. Det blir fra blaser eller Merkel eller Suhler Waffen. Vil lade med bra trykk og balser har testa på sine Kippbock låser kammertrykket på 5200 bar. På de meste merkel er kun testet etter CIP på 4300bar. So med andre ord det kun 3 blåser våpen som har låsen. (K95, D99, og S2.) Jeg vil ha det lås pga dette er mest stabilt i forhold til kammertrykket og holdbarhet av baskülen.

Synes litt tungvind når jeg går med to bøssa i skogen. Det blir heller ikke noe bar.

 

Vis jeg skal gjør det blir det en K95. :mrgreen:

 

Takk får svar.

 

Er det livsfarlig å gå i skogen med oppspent hagle løyper. Og en D99. :!:

Link to comment
Share on other sites

Hei, Dipper.

 

Jeg har som du kanskje har sett tenkt mye rundt temaet kombi/drilling i det siste. Kombi er noe jeg synes passer meg veldig bra, da det er skjelden jeg skyter andreskuddet med hagla mi på jakt... Det skjer stort sett tidlig på høsten når jeg jakter rype med bikkja. Nå blir jeg drillingeier i løpet av et par uker, så vi får se hvilke erfaringer jeg gjør med den etterhvert.

 

Du spør om du må lære deg å skyte på nytt med kombi. Det vil være litt avhengig av stokkmål og stokkutforming, og hvor godt dette passer til deg. Et kombinert våpen vil alltid være et kompromiss hvis du skal bruke det både med og uten kikkertsikte. Jeg foretrekker en stokkform som gir meg et raskt og naturlig anlegg når haglepipene er i bruk. Når du skal skyte rifleløpet har du som regel bedre tid, og kan tilpasse deg til stokken.

 

Jeg synes ikke det er livsfarlig å gå med spent våpen i skogen, men det betinger en pålitelig sikring og stålkontroll på hvor munningen peker til enhver tid....

 

Ut i fra din litt spesielle språkføring mistenker jeg deg for å ha et morsmål som passer ypperlig til å importere et egnet våpen selv. Trenger du noen tips, så send meg en PM.

Link to comment
Share on other sites

Vil lade med bra trykk...

 

Hva ønsker du å oppnå med det? stor hastighet. Husk diameteren på hylsa har mye mer å si enn trykket, for hvor stor belastning du får på baskylen. Sammenlikner du 5,6x50R magnum med 7x57r vil 5,6x50R mag gi ca 40% lavere belastning på baskylen ved samme trykk. 5,6x50R lades lett til over 1000m/s, så du kan få flat kulebane, men da blir det ikke så mye igjen av tiur'n. Er det "knock down power" du er ute etter, er det bare å gå opp i kaliber. F.eks 9,3x72R belaster ikke låsen mer enn en 7x57R.

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra din litt spesielle språkføring mistenker jeg deg for å ha et morsmål som passer ypperlig til å importere et egnet våpen selv. Trenger du noen tips, så send meg en PM.

Og utifra det jeg har funnet ut om Raudnakke så kan den PM foregå på morsmål... :wink: Ich bin sehr sicher in den frage, ganz genau.

 

Utrolig hvordan pugging på ungdomsskolen kan sitte bare en leter litt i topplokket :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tipsene.

 

Jeg vet det norsken min er ikke so meget bra. Men jeg må prøve.

Med en d99, ja! Denne har bare oppspenner og ingen sikring så en kvist i avtrekkeren er nok.

Jeg har lest det er mulig til trene seg opp med oppspenning ved løft av bøssa. Da vil det vare mye trenning. Men kanskje går det greit. So blir det ikke so ille, når jeg ut i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...