Jump to content

"Jakt Lading" til .45 Colt


Callandor

Recommended Posts

Kanskje litt feil plassering, men har vært å handla meg ei Uberti 1866 LA rifle.

Knallgod, men synes vanlige ladninger for .45LC (5,5 grain N310 bak ei 255 grain kule)

virker en smule pudding.

Noen her som har ladet noen greie skudd med n110 krutt bak samme kula?

Link to comment
Share on other sites

Har prøv ganske mye med vv 110 i både 44 og 45 colt, etter masse om og men var mine resultater at 110 kun egner seg til vedlig harde ladninger med lange løp, i ex en 6,5 tommer ble hastighetene i min kronograf på både 255, 275 og 300 svært ujevne.

 

Så prøvde jeg 105 og har aldri sett meg tilbake siden, rundet 12,5 105 på diverse 300 grains er deretter blitt noe av det mest presise jeg noen sinne har vært borti i begge kalibere, Blir endel fart ja, rekyl ja, men det er veldig enkelt å holde sikkert trykk.

Opplever heller ikke å finne uforbrendt krutt i løpet med 105, noe som omtrent alltid skjer med 110.

 

Ellers så er min standard koseladning i 5" .45. colt 9 grains med vv 340 bak en 255 swc holder ca 900 fps.

Link to comment
Share on other sites

Eh...

En 1866 er vel ikke verdens sterkeste mekanisme, om den er laget av aldri så moderne materialer. Jeg ville holdt meg til cowboy-nivå på ladningene, da varer nok børsa mye lengre. Litt forsiktig økning kan nok gå, men "toggle-link" mekanismen overfører all rekylkraften på et ganske lite areal og er simpelthen ikke beregnet på mye trykk. Det eksploderer nok ikke, men økning av headspace og generell slark kan visstnok være et problem på disse hvis de skytes med for heit ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Hør på Vargen, sinnaladninger med på det nivået N-110 og andre tilsvarende krutt oppfører seg pent har ingenting i noe annet enn moderne våpen med mekanismer som tåler slike trykk å gjøre.

Kjøp heller en 44magnum om du tenker jakte noe anet enn småvilt med børsa.

 

i denne tråden: viewtopic.php?f=16&t=9471&st=0&sk=t&sd=a&hilit=45+colt

er det endel info om slike ladninger, med det forbehold at slike kun skal brukes i rugere med stor ramme og lignende konstruksjoner.

 

Avtrekkern, hvilke hastigheter har du fått med N-105?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok lurt- men det går absolutt an å jakte småvilt med "snille" ladninger i den bøylerifla du har, så lenge du klarer å beregne avstanden godt nok til å treffe. Jeg har jaktet litt med en .44-40 og svartkruttladninger, kråkene detter fint for denne :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...