Jump to content

Ny børse, usikker på modell/årgang. Hjelp!


Graven

Recommended Posts

Først og fremst: god kveld kammeret!

Har lest endel inne på dette forumet, men dette er min første post.

 

Kjøpte meg en ny børse forrige uke, en litt eldre Husqvarna i 6,5x55 med zeiss kikkert til 3000, nummerlik og gode greier. Følger jeg gjorde et bra kjøp, har skytt jaktfelt med den nå i dag, og børsa skyter minst like bra som jeg gjør, sannsynligvis bedre.

 

MEN, jeg er litt usikker på produksjonsår, dette vil jeg gjerne vite. Både min far og flere bekjente har identifisert børsa som en Husqvarna 1600/1640. Har søkt endel rundt på kammeret, men har ikke blitt mye klokere av det jeg har funnet, så jeg bestemte meg da for å spørre direkte. Jeg har lest litt på http://www.skydevaaben.com/hvasno/info.xml men har ikke blitt noe klokere, serienummeret er forøvrig 653xxx, pipelengda er 58cm, hvis det trengs for å fastsette modell

 

Legger også ut noen bilder av børsa, så kanskje noen kan gjøre meg litt klokere på modellnummer hvis det ikke er en 1640

 

img0015h.jpg

 

img0028r.jpg

 

img0019e.jpg

 

Venter spent på svar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror det kan være lurt å bytte ut de tre siste siffrene med xxx, vet ikke om det er så lurt å legge hele serienummeret ut på nett.

 

Ellers, her er 1640 bibelen. http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=362837

 

Ser ikke ut til å være en 1640 orginal stokk på denne, kansje det er afrika stokken.

 

Det står vel ikke noe ala F.G.Company Hällefors Sweden på pipa vel? Da kan det være en Folke Dahlberg 1640 modell Skogis.

 

Det må vel stå mere på kasse og pipe enn våpen nummeret?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk litt usikker på hva dette er, men jeg kan fortelle deg hva det ikke er: Definitivt ikke noen Husqvarna 1600 eller 1640.

 

Det er en ombygd "svenskemauser" av foreløpig ukjent modell (m94/m96/m38). Så vidt jeg kan se er tennstempelet kortet ned, hevarmen er smidd om, stokken er byttet og ser ut til å være i bøk. Pipa er kanskje den originale - i så fall mener jeg at det må være en m38.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...