Jump to content

Sako 75 el. 85


mortwe

Recommended Posts

Blir mye føleri her, men hvis du aksepterer den ekstra vekten, så ville ihvertfall jeg kjøpt en 75. Tror ikke du gjøre noe feil ved å velge en 85, men rent subjektivt liker jeg 75 bedre. 85 har en slags "halvkontrollert" mating - men hvis kontrollert mating er tema bør man heller gå for Winchester 70 pre64 og bruke en liten formue på å få et sånt halvfabrikat opp på Sako-nivå (eller en m98 + en litt større formue. ).

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

En viktig forskjell er at Sako 75 har montecarlo (kinnopphøyder). Fordelen med dette er at rekylen ikke slår inn i kinnbeinet. 75 modellen har også et mer avrunda pistolgrep, som er mer gjennomført og bedre å holde i. Den tredje forskjellen er at 85 mod har en magasinsikring. Det vil si at du må trykke opp magasinet for deretter å vri på utløseren for at magasinet skal komme ut. Etter min mening helt unødvendig.

 

Hvilke priser får du på disse to da? 85 mod er per dags dato en god del dyrere enn det 75 mod var da den fantes i butikkene. En sako 85 hunter ligger på rundt 15 lapper i dag. 75 mod derimot kostet rundt 9 i sin tid.

 

Lykke til med valget!

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

jo eldre jo bedre er den erfaringa jeg har høsta.Sako er ikke bare topp vare det heller, Kjøpte meg en sako 75 varmint i 308 her for en tid siden. Nå har jeg levert den til børsemakeren, for og bytte pipe. Pipa er sett inn skakt fra fabrikk, og slikt skal det ikke være når en kjøper en sako som skal være et dyrt og meget bra valg.men men

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...