Jump to content

Våpenrom


war45

Recommended Posts

Nå har jeg kommet i den heldige situasjonen at jeg skal ha meg våpenrom. Vet at døren skal være i NS 3170 og vegger 20cm leca. Men hva gjør jeg med taket? Har snakket med Politiet i dag. Og jeg måtte også dokumentere at taket hadde tilsvarendes styrke som 20cm leca. Hva har dere gjort som har godkjente rom? Treneger masse tips nå. Så kom med forslag som jeg kan leve med. Her holder det ikke med og tru. Gleder meg. Blir ca 15m2 Bare mitt. :D

 

 

 

Denne til slutt.

 

Krav om FG-godkjent våpenskap kan frafalles hvis våpnene oppbevares i eget våpenrom som er forhåndsgodkjent av politiet. For at våpenrommet kan godkjennes skal vegg, tak og gulv være laget av materialer med styrke mot gjennomtrengning som tilsvarer minst 20 cm murt Leca. Dør(er) skal være godkjent etter Norsk Standard NS3170, 1. utg. januar 1992, klasse 3 eller 4, eller senere utgave. Rommet skal være uten vindu. Politiet kan gi tillatelse til at ammunisjon kan oppbevares sammen med våpen i våpenrom.

Link to comment
Share on other sites

Bruker du søkefunksjonen vil du finne flere tråder her som omfatter emnet. Jeg mener at dette spørsmålet var opp i en tråd om skap. Der hadde vedkommende fått godkjent et vanlig 8"gulvbjelkelag hos det lokale politiet, om jeg ikke husker helt feil.

Er det nytt hus dette, kan du jo som en ekstra sikkerhet legge lecaplank i taket, da er du i allefall sikker.

Grunnen til at det er 20 cm leca, eller bedre, har vel med innbruddsmuligheten å gjøre.

Personlig skulle jeg vel bruke mindre tid på komme meg gjennom en lecamur enn å komme meg inn i et FG-godkjent skap. Men det er en annen skål.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert profilerte aluplater i taket ja. Vegger er det alt 20cm Leck. Men kjøper ikke inn noe før jeg får luftet de oss godkjenningsmyndihetene på Politihuset. Blir kjedelig med dør til 15 000 og plater til 10 000 hvis det ikke blir godkjent.

 

 

Ole PP

Link to comment
Share on other sites

Hva er i rommet over da? Du kan vel lage et nytt tak. Borr noen huller i gulvet i etasjen over og sett ned et par sluker. kle eksisternde tak med plast.Heng opp armerings matter i taket og lag nytt tak 10 cm under der igjen(kle med plastikk før du plater) støtt opp det nye taket. Og fyll sement (tynt flytende) gjenom slukene i etasjen over. Når sementen er ferdig herdet og tørket, kan du fjerne slukene og tette igjen og lage nytt gulv om nødvendig.

Da skulle du ikke få problemer med godkjenning tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er armeringsmatter i forhold til brannsikkerhet?

Stiller brannvesenet noen spesielle krav i forhold til å få godkjent oppbevaring på over 15 000 skudd?

 

Har planer i fremtiden om å bygge våpenrom, men det må også være brannsikkert da jeg har planer om også å søke om å oppbevare over 15000 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Skal komme tilbake når jeg får gjort noe mere. Overtar ikke huset før den 1/6 Men skal høre mere med en kamerat av meg som er Feier. Høre litt hva han har og si. Er en ting jeg ikke har tenkt på i dette rommet og det er pipen går der med feieutaket. Men lover bilder og hvordan jeg har gjort det når den tid kommer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...