Jump to content

Spionasje 1944


ArneH

Recommended Posts

Jeg har et håndtegnet kart over Kjevik flyplass, som antageligvis er tegnet i smug av agenter i 1944. Det har Engelsk tekst, og alle mål er oppgitt i Yards. Kanskje det er tegnet etter et foto, jeg vet ikke. Men familiehistorien sier at det er tegnet etter observasjon. Det er ganske nøyaktig, med "Officers Barracs" "Dumping Place" Osv.

Er det noen som vet hvor jeg kan fine mer ut om slike ting? Om det finnes forum for militærhistorie? Eller om noen her inne vet mer om hvordan slike kart ble laget. Kartet er i størrelse A3 og i god stand. Selv om det er tegnet på tynt papir. Kanskje litt pussige spørsmål på et våpenforum, men jeg er begynner nå her da, det sikkert er en del her inne som har greie på miltærhistorie.

Kartet ligger sammen med en bok, med tittelen: "Recognition Handbook of British Aircraft, Air Ministry. Not to be taken in the Air. Også fra 1944.

Det jeg syntes er litt rart, er at det var vel ikke så veldig mange Briter på Kjevik i 1944. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...