Jump to content

dårlig dag i laderommet...


Ole_Netland

Recommended Posts

i dag skulle jeg liksom ha ladet opp et bra lager med patroner så jeg har til "litt" trening ut over våren.

Begynte så fint med å lade opp noe 223, noe som gikk renativt knirkefritt.

så var det 308 sin tur, satte meg ned for å sjekke/sortere hylser, og hva ser jeg, mine norma hylser er laget mange nok ganger, vel, jeg har da en liten pose nye lapua hylser og nok av engagnskutte norma hylser, bestemmer meg for å ta i bruk de nye fine lapua hylsene for å prøve å mekke noen patroner som kan tåle litt lengre hold, og hva skjer så på sjette hylsa, jo den sitter "¤%#"#¤# fast i dien, enda den er smurt som alle de andre, vel en hylse fast i den har da skjedd før (spesielt på 6,5x55) så den skal jo kunne gå å få ut, men nei, hylsa er stein fast og alt i dien ser ut å være bøyd, typisk, og så i dag som jeg skulle lade så mye. kan jo "bare" ta å lade litt 6,5 men tror ikke jeg skal lade noe som helst nå som jeg er irritert ( kan fort bli overladninger da)....

 

noen som har noe tips til hvordan jeg skal få ut hylsa som sitter fast? har forsøkt å sette dien i skrustikke og ta hylsa med rørtang... masse olje er spayet inn uten at det hjelper.. eller kanskje noen av dere som har en 308 die til overs?

Link to comment
Share on other sites

Messing skal ha høyere utvidelseskoeffisient enn stål, så kulde kan hjelpe.

 

hmm.. okay, da skal jeg ta å slenge den en runde i frysen i natt, håper jeg får den ut i morgen da...

 

selv om jeg vel er like langt da, for pinnen i midten er bøyd, skrudde den løs og satt dien si skrustikka for å slå den ut, noe som endte med diverse bøyde deler...

Link to comment
Share on other sites

Kan slå fast at det ikke er ei LEE die, i så fall hadde den vært ute nå, og dette hadde ikke vært postet :wink:

 

På RCBS dia som sitter fast skrur du opp utstøterpinnen så hullet er fritt. Borrer opp, gjenger, og så setter du på en rørstubb med ei tjukk skive på toppen med hull til bolten som bryster på røret(pipe til pipesett, rør, hylse etc) Da er det bare å sette hylsa(edit; dia sellvfølgelig) fast å skru den ut. Enkelt og greit. Du kan kjøpe ferdig verktøy til dette, emn har du en gjengetapp og bor, så ligger det deler til dette i alle skuffer og skap i garasjen hos de fleste

Link to comment
Share on other sites

Kan slå fast at det ikke er ei LEE die, i så fall hadde den vært ute nå, og dette hadde ikke vært postet :wink:

 

 

jo, det er nettopp lee die, har aldri hatt problemer med dien til 308 før, hatt den dien i over 6 år og ladd tusenvis av skudd uten ett eneste problem, rcbs dien i 6,5 kiler ser stadig , men da går det å få den ut..

 

hav vel mine mistanker om jeg jeg må bestille ny die etter som at pinnen i midten er bøyd nå. men får se hvor stygge skadene er når (hvis) jeg får ut hylsa.

Link to comment
Share on other sites

har forsøkt litt på dien i dag og, og den er nok gått over til die himmelen..... må nok bare bite i det sure eple og bestille et nytt diesett... og så selv om jeg liker best lee sett, så vurderer jeg rcbs av den grund at da kan jeg bruke samme reservedeler til flere av diene, er noe ett par deler som stadig må byttes ( i all fall i rcbs sine, aldri bytta i lee enda)

Link to comment
Share on other sites

Blir litt på siden, men i de senere årene har jeg fått mer sansen for LEE sine diesett enn RCBS sine. Jeg har brukt RCBS mye før, men har jeg et sett i samme kaliber fra hver, er det LEE som havner i pressa. Når vi snakker om "vanlige" diesett, selvfølgelig - til spesialgreiene er det helt andre ting som gjelder - med et unntak; LEE Collet Die er fremdeles blant mine absolutte favoritter - også til patroner jeg skal ha best mulig presisjon.

 

Noen spesiell grunn til at du helpresser (eller gjør du det kun første gang)?

Link to comment
Share on other sites

helpresser kun første gang ja...

 

jeg har og holdt lee som favoritt, og lee settet i 308 er nå det som helt klart er mest brukt,og nå fikk jeg tak i lee til 7x57R og da, men alt annet jeg har er RCBS for det er liksom det de har inne i butikker når jeg har kjøpt nye våpen og skal ha diesettet samme dag... så hvis trond eller castor har inne lee 308 så blir det vel det neste gang der skal bestilles noe fra en av de...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...