Jump to content

Tysk nr. 4


mannen i gata

Recommended Posts

Mange kikkertsikter har retikkelet som heter Tysk nr 4, men mange av disse retikklene ser ulike ut når man ser gjennom kikkerten. Det jeg egentlig lurer på er om det finnes en standard for hva som kan kalles Tysk nr. 4, eller om man kan sette på dette navnet bare det er litt tykkere stolper litt ute fra sentrum på sidene og nede.

 

Mitt utgangspunkt er det Tysk nr. 4 retikkelet som sitter i min Zeiss 2.5-10x50 Victory. Det har tykke stolper som går ganske langt inn mot senter i retikkelet. Slik jeg ser det er dette en fordel i skumring da det tykke vil dekke dyret. Dette i motsetning til andre rimeligere alternativer jeg har sett som f. eks Leupold og Bushnell hvor den tykke delen av stolpene stopper lengere unna senter. Jeg så på en Bushnell 3-12x56 her om dagen med slikt retikkel. Jeg trodde i utgangspunktet at dette var et godt kjøp, den var klar og fin, men hvorfor stopper tykkelsen på stolpene så langt unna senter? Er ikke dette noe av poenget nettopp med dette retikkelet, at man skal se de tykke stolpene langt inn mot en mørk dyrekropp? Tynne tråder er vel mer for små mål i dagslys.

 

Er det noen som vet om det finnes noen standard på hva som kan kalles Tysk nr. 4, eller holder det med at det stolpene er litt tykkere et godt stykke ut fra senter?

Link to comment
Share on other sites

Om det finns noen fabrikkstandard, tviler jeg på.

Men Zeiss har ihvertfall standardisert avstanden mellom de grove horisontale til 70 cm på 100 m.

Dvs at passer et rådyr sånn cirka mellom de grove, er avstanden ca 100m.

Dette gjelder medforstørrende retikkel.

 

På de siktene som har fast retikkel vil naturligvis denne avstanden variere alt etter hvilken fortørrelse du benytter.

 

Jeg har Tysk #4 i Zeiss Victory, Zeiss Conquest, Leupold VariXIII og Nikon Monarc Gold, og ingen er helt like.

 

Imidlertid syns jeg at Tysk #4 er det optimale retikkelet når det gjelder storviltjakt.

Ihvertfall passer det mine øyne perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Så det er Zeiss som har satt den standarden ja. Den er fin når man skal måle avstand på rådyrjakt. Det er litt synd at ikke man vet hva man får når det står Tysk nr 4 på forskjellige merker. Sikkert mange som ikke legger noe vekt på det, men jeg har noen operasjoner av skyteøyet bak meg så det tynne i retikkelet er litt vanskelig å se for meg.

Men lysprikken hjelper, slik sett er det nesten enklere å skyte når det er litt skumring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...