Jump to content

Ladekomponenter som ikke er beskrevet i tabeller.


Baldrick

Recommended Posts

Hvordan kan jeg med sikkerhet vite at jeg ender opp med riktig forhold mellom OAL, settedybde, hylsevolum og kruttmengde når jeg ikke er i besittelse av samme type kuler & krutt som er beskrevet i produsentens egne ladetabeller (eller andre sikre kilder, som f.eks. Ladeboka)?

Hvis f.eks. en Norma-kule stikker lenger ned i hylsa enn Hornady, vil nødvendigvis hylsevolumet bli mindre og kruttmengden må reduseres. Men hvordan finner jeg ut av dette når jeg ikke har en tabell som beskriver forholdet?

 

Når jeg nå skal lade mine første .40 S&W-patroner vil jeg bruke VV N-320, sammen med Frontier 180gr RNFP.

Denne kombinasjonen er (som forventet) ikke beskrevet i ovennevnte tabellkilder.

Jeg har ofte hørt at 30mm OAL er tingen for kal .40, selv om VV's egne tabeller er nede på 28,6.

 

Er det noen erfarne ladere som kan hjelpe meg på riktig spor?

Link to comment
Share on other sites

Fasitsvaret er jo alltid, begynn lavere og jobb deg oppover, samtidig som du selv vurderer trykk.

Men den har du sikkert hørt før...

 

Jeg vurderer også hvordan "følelsen er" på de ladningene jeg lager, hvis jeg har noen fabrikk å sammenligne med.

Er tennhettene klin flate og ladningen føles "skikkelig sinna" er du nok litt over max :wink:

 

Nei det er ikke lett å starte å lade med ei kule som en ikke finner data på.

Som regel finner du en ladn med ei kule i tilsvarende vekt, bruk den startladn og COL, da gjør du ikke mye galt.

Etter hver som du får ditt eget erfaringsgrunnlag, kan du prøve en kortere COL.

 

Har ladningene funket bra, pleier jeg skjelden endre COL,,, hvorfor det, når ting funker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Frontierkuler er belagte, dvs en tynn mantel som er lagt å vha elektrolyse eller bad. Den er følgelig mykere og gir sannsynligvis mindre friksjon i løpet enn en tilsvarende "ekte" mantlet kule. Hvis du finner ladedata for en "ekte" mantlet kule som har omtrent lik fasong, så kan du begynne med startdataene for den kula (Ladetabeller opererer med en minimumsladning og en maksimumsladning i for den aktuelle hylse-/tennhette-/kruttkombinasjonen). Ellers er det ingen ulempe at COL blir lengre enn beskrevet. Så lenge patronen kamrer og ikke er for lang for magasinet, så er en lengre patron positivt for matingen/funksjonering.

 

Jeg ladet .45ACP (litt enklere fordi den opererer med lavere trykk) og da demonterte jeg våpenet mitt og brukte løpet som ammunisjonstolk. Satte kula så langt ut at den akkurat gikk i kammeret (Få kamre som er så trange at patronen headspacer på hylsemunningen, og hvis så, så er ofte hylsa for kort til å ligge an mot graden i kammeret), deretter sjekket jeg om den passet i magasinet og justerte eventuelt COL til jeg fikk et greit kompromiss hvis patronen ble for lang selv om den passet i kammeret. .45ACP setter man ofte kula så langt ut at den butter i riflingen (Funker med SWC, ikke med TC og RN), tror kanskje du skal beregne en god millimeter friflukt siden .40S&W opererer med høyere trykk, men det er ikke sikkert det er nødvendig. Nå har jeg til gode å se .40-kuler i SWC-utførelse, og TC- og RN-kuler vil normalt butte i kammeret før de butter i riflingen.

 

Har du tilgang til kronograf i klubben, så mål hjemmeladningen dine, kanskje du tilogmed kan gå ned i kruttvekt og allikevel oppnå faktor (Er ikke noe mål i seg selv å presse grenser med ammunisjon, det sliter bare på våpenet og i verste fall skytter - sitter en del praktiskskyttere med forkalkninger i håndleddene fordi de har gruset dem med uendelige mengder .38 Super ladd til faktor og med komp som sender rekylen rett bakover.). Hva slags våpen lader du for egentlig?

 

- Øivind

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det er IKKE RIKTIG FREMGANGSMÅTE, men jeg tok utgangspunkt i Virtavouris ladedata for Rainier kuler på mine Frontier kuler (begge er belagte RN kuler). Startet på min ladning krutt og med lengere COL (som er den kritiske faktor på 9 mm).

 

Forøvrig så er Rainier kuler bedre og jevnere kvalitet på, se egen tråd fra relativt nylig.

Link to comment
Share on other sites

Til pistol vil man normalt ha så lang totallengde som mulig da lange kuler ofte mater bedre. Det som begrenser totallengden er løpet ditt og magasinet. Måling av friflukt kan være en fin ting å gjøre.

 

Når det kommer til ladedata for "ukjente" kuler så må du bruke hodet :) Grunnen til at du ikke uten videre kan bruke ladedata er forskjeller i dimeter og hardhet i kula. En kobberbelagt kule er som regel mykere enn en ekte FMJ.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lada til BUL M5 cal .40 i 2-3 år nå og mener på at den funker fint med en OAL på 30,3 når det gjelder partizan, berrrys og Achipelagio(tror det heter det) 180gr kuler, Partizan er litt underdimensjonert i forhold til de andre jeg bruker men den er hardere i mantelen. Jeg måtte opp en halv grain for å få samme faktoren med partizan som med berrys og achipelagio.

 

Lader berrys og achipelagio med 5,1gr N320 OAL 30,3mm faktor ca 176 ved 20grader... obs: dette er i mitt våpen, start lavere og jobb deg oppover.

 

Har et problem med at partizan forkiler seg på vei opp laderampa til BUL hvis denne ikke er polert opp jevnlig, partizanen er litt rettneset med markant overgang fra flata til krummingen i lengderetning. dette fører til at den noen ganger presser kula inn i hylsa før den kamrer, og da kan du få et høyyyyyt kammertrykk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...