Jump to content

Regler ang. hjortejakt/jaktløyve


TP.

Recommended Posts

Har vært i kontakt med en gårdeier ang å jakte på hans eiendom.

Han er positiv til å la meg jakte der, men han er overhode ikke kjent med regler og fremgangsmåte for det som har med hjortejakt å gjøre.

 

Det har ikke blitt jaktet på eiendommen så lenge han har eid den, så da er mitt spørsmål til dere:

Hvordan får man tilatelse for å felle hjort på en eiendom?

 

Hvem må man kontakte for å finne ut av slikt?

Det jeg er ute etter er hvordan man i det heletatt for tildelt en kvote, evt. om man må søke om slikt?

 

Kan tenkte meg at det er mange bønder og andre som har greie på dette her inne, så hadde vært fint om dere kunne gi meg litt hjelp.

 

på forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Fellingsløyve på hjort søker grunneieren hos kommunen.

Løyve/kvote blir beregnet utfra hvor stort areal jaktområdet består av, samt hvor stor bestanden av dyr er.

 

Det enkleste er kanskje å ta kontakt med kommunen jaktområdet ligger i.

Da skulle du hvertfall få informasjon om hvordan en må gå fram.

I min kommune er det en Skogbrukssjef som har med dette å gjøre.

Skogbrukssjefen sorterer under komm.avd for Natur- næring og tekniske tjenester.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Hør med komunen,der får du vite arealet på gården og arealkravet pr hjort

i området ,dem har også greie på om det er et storvall som gården kan meldes inn i .

Der pleier det å vere noen datoer gjerne i forhold til årsmøte i storvallet så mitt råd er

start med en gang.Kvote må storvallet eventuelt gården søke komunen om,der er det også

en dato. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er fastsatt et minsteareal for opprettelse av selve hjortevaldet, jeg tror det er på ca 1200 da i følge viltloven, det har her vært snakk om å øke dette til ca 2500 da for å unngå mangen små vald, jeg tror ikke dette er tredd i krart enda selv om det var snakk om at dette skulle tre i kraft i år 2006.

Hvor mangen løyver som blir gitt på et slikt areal er forskjellig fra kommune til kommune, men det er vanlig med et minsteareal ned mot 500 da per løyve, i hjortetette områder, det kan i tilleg brukes en 50% reduksjon av minstearealet dersom kommunen ønsker og redusere stammen, denne % regelen kan også brukes andre vegen dersom kommunen ønsker og øke stammen.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for raske og gode svar!

Skal prøve å ta kontakt med kommunen i morgen, slik at jeg får greie på om det i det hele tatt er mulig å få fellingsløyve på den aktuelle gården og hvordan gårdeier skal gå frem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...