Jump to content

Trykkring - 2 prinsipper ?


S.O.N

Recommended Posts

Måling av trykkringen er godt beskrevet i ladeboken, så det er greit.

Da tar man referanse i en fabrikk ladet patron.

 

Men så kom jeg over en artikkel på denne linken her:

http://www.norma-skytterlag.net/ladekur ... andbok.pdf

 

Her sier dem at vist man måler på kanten der hylsa begynner bak utdragersporet, så vil en diameter endring på 0,02mm indikere at

man har nådd max trykk. Ut fra dette så tar man referanse i hva materialet tåler vil jeg tro.

 

Altså...slik jeg tolker det så måler man der før skudd og etter skudd på samme hylse og er man under 0,02mm i differanse så er det greit, og er man nær eller lik, så er man på max.

 

Er ikke dette litt avhengig av hva kaliber man har, og er dette noe som er litt sterkt forenklet som man bør se bort fra ?

 

(leste dette såpass nyligt at jeg ikke har fått sett om det er noe endring i praksis, så jeg tar sjansen på å spørre hva folket mener.)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke trykkring, det er hylsehodediameter. Hylsene pleier å øke i diameter her, kanskje 0.01-0.015 ved første avfyring, osv. til de stopper ved 0.02-0.025 (som er mye) etter noen avfyringer. Om diameterøkningen ikke stopper, lader du for hardt. Om den øker 0.02 på en gang lader du nok også for hardt.

Hylsehodet blir ikke satt tilbake av normale dier så det er en irreversibel økning. Den henger også sammen med at hettelommene blir romsligere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er klar over det, viste bare ikke hvordan jeg skulle lage overskriften i farta.

 

Men vist dette er en akseptert metode, så er det jo ganske enkelt vist man har nye hylser som man skyter første gang og ser på utvidelsen av hylsehodet når man jobber seg oppover.....vel og merke med nye hylser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...