Jump to content

Pekefinger fremme på avtrekkerbøylen ?


Think!

Recommended Posts

Da jeg lærte meg praktisk skyting lærte jeg at "veik-hånd" pekefinger ikke skulle være fremme på avtrekkerbøyle, men lukke om "sterk-hånd" fingre rundt skjefte. Ser at Eric Grauffel bruker pekefinger fremme på avtrekkerbøylen (jeg skal på kurs med han i august på Hamar).

 

Noen som har synspunkter rundt valget av grep?

Link to comment
Share on other sites

Tja, her er da mine 5 cent`s:

 

Jeg gikk på praktisk kurs i desember og der ble vi nå lært å folde support-hånd rundt skytehånd uten at pekefinger skulle være fremme på avtrekkerbøylen.

 

Ser i boka til Vidar Nakling, side 26:

" De fire ledige fingrene på støttehånden ligger over de tre på skytehånden. Ikke legg pekefingeren foran på avtrekkerbøylen, da får du støttehånden for langt frem. Henedene skal ligge samlet "bak" pistolen. "

 

Og personlig så synes jeg det føles unaturlig å ha pekefingeren frem på avtrekkerbøylen.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er en veldig smak sak. Er i allefall ingen regler på at du ikke har lov til det.

En annen som bruker dette er Grand Master Angus Hobdell. Han tar dette opp i blandt annet

film serien 3GM og sier at han synes det er best. Så finn det som passer best for deg

Link to comment
Share on other sites

Hei pratet med Erik i Frankrike under EM2007, om hvorfor han bruker fingeren på bøylen, han sa følgende du får et høyere grep med den hånden du bruker fingeren på bøylen, og dermed kommer nærmere rotasjonsaxsen til pistolen, med andre ord du får et kjappere andre skudd, pga av at pistolen går i normal pos raskere.

Har prøvd dette både med min Open og min 45, og det stemmer.

Men det må tillvennes, som med alt :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...