Jump to content

Prosjekt ryperifle. Valg av løp. Ruger M77 Mark II.


Steve

Recommended Posts

Man tar hva man har, sier dem...

 

Og jeg hører skrekkelige rykter om at Polardego har fått .221Fireball løpet på vixenkassa si, så da var vi i gang igjen.

 

I dag har jeg en orginal Ruger M77 Compact i kaliber 223 Rem.

Men den går ikke slik eieren vil, presisjonen blir for dårlig synes jeg, så konklusjonen er at her må det løpsbytte til, og noe smått trolleri med kassa.

 

Og hele tanken med rifla var jo å ha en kort kompakt rifle for rype og annen småfugljakt, jeg kunne sikkert ha valgt en vixenkasse også. Men med studentlønn så må man ta det man har...

 

Siden kassa og alt annet er blankt "rustfritt" så må jo det nye løpet også bli det. Men hva skal man velge, jeg har ei rifle med Border pipe og ei annen med Shilen pipe..begge går godt.

 

Men jeg hadde ikke lyst å svi av så mange penger på ett løp til Rugerkassa. Jeg har hørt rykter om at LW er bra, men også noe små mumling om at det ikke gjelder rustfrie piper derfra.

Noen som har noe erfaring? Eller andre ideer til "billigpiper"?

 

Ja så var det kaliberet da, hylsa har jeg bestemt. Det blir en 222Rem.

 

Men sitter å vurderer om jeg skal ha den i orginalutførelse eller om jeg skal gå opp ett hakk til 6x43.

Dette blir en vurderingssak.

I allefall må jeg ha en patron som kan levere relativt tunge (for kaliberet) kuler i 800ms. Og det igjen er med på å bestemme riflestigningen. Det blir nok rundt 1:8 en plass, og pipa kuttet til minimumslengde og gjenget for demper.

Det skal nemmelig en ALM I.M.S. SS M1 på den for å spare hørselen på jakt.

 

Så langt er jeg kommet i planleggingen. Oppdateringer følger...

Link to comment
Share on other sites

Vet du har vurdert 6-223. Tar jeg feil, men har ikke du plass til lengere patronlengder enn 57.5 mm som vi vixen eiere må leve med. Kunne jo friste deg med et billig die sett i 6-223 +kuler og Lapua hylser. Studentrabatt osv. Ser ut til at Rafdal har sendt mye børser nordover. Mi vixen i 6,5 grendel ligger på postkontoret. Hvis vixen børsa lever opp til forventningene, selger jeg den 2,9 kg tunge og 98cm korte sako AII i 6mmbr. Fikk flere ryper i 8-15 sek vind, men brukte hodet litt. Skaut bare rett imot og rett fra vind retninga. Veldig pene "slakt" med 105 scenar kula. Men ikke så pen som de snare fangede rypene. Har akkurat kommet hjem fra en 14 dagers tur.

Har 3 løp fra L. Walter og 2 av disse samler veldig godt(3 skudd under 10mm). 6-223 vanlig blånert og 6mm br i rustfritt. Det dårlige walter løpet også det i 6mm br samler godt(3skudd under 25mm), men bare et par loter og så har det butte gjenger. Begge de gode løpene kommer fra rafdal.

Men for å hjelpe deg litt, har et par papir artikler om 243 myra=6x43. Skrevet av en amerikaner ,Frank Jensen. Trur jeg han het. Kan leite litt om interessen er der. Telefax kan jeg med.

Link to comment
Share on other sites

Den evigvarende diskusjonen mellom meg og Steve dette :) Hva er det perfekte rypekaliberet? Som Steve sier så fikk jeg et LW-løp i vanlig svart stål. 20" langt og nesten varmint light profil. 17,8mm ved munningen sier skyvelæret. På venstre sida av kammeret står det 221 Rem FB. Løpet har 8" snurr. Balansen ligger midt på fremre låsekassebro med kikkerten på. Har ikke veid børsa enda, men tipper den er noen hundre gram tyngre enn originalversjonen. Skal finne fram fiskevekta.

 

Tror egentlig det er ganske likegyldig om man skyter rypa med 22- eller 6,5-kuler, bare kula ikke ekspanderer og ikke har for god fart. Jørund Lien har skrevet en artikkel i Jakt der han brukte 8X57 med godt resulat. Har skutt rundt 30 ryper med 6,5X55 i gamle dager, det gikk helt fint så lenge farta var lav nok. Makslada 85 gr Norma FMJ eller 100 gr Lapua FMJ så ikke pent ut.

 

Har vurdert alt fra 22 Hornet til 6,5 Grendel til Vixenkassa, men valgte til slutt 221 Fireball. Horneten er snill med rypa og tar livet av den, men har veldig stor vindavdrift. En makslada Hornet med 45 gr FMJ har dobbelt så mye vindavdrift på 100 meter som 221 Fireball med 63 gr Speer FMJ i samme farta. Dessuten klarer 221 Firball anslagskravet for gaupe, jerv og rådyr. Tenkte lengte på 6X45 pga at mange på Sluttstykket har lovprist den som den ultimate småvilpatron. En av grunnene til at jeg ikke valgte et 6 mm kaliber var tilgangen på helmantel. Tenkte også på 6,5 Grendel en stund. Den spytter ut kuler med høy BC i passe rypefart. Valgte den vel egentlig bort siden jeg synes 6,5-kuler er litt stort på rypa. Men, den største grunnen til at det ble et 22-kaliber er at jeg og Steve begger har hatt 222 og skutt mange hundre ryper med det kaliberet med stor suksess. Flest med Tikkaen til Steve. Da han kjøpte den revolusjonerte han vinterjakta for oss. Husker første turen, han plaffa ned 4 ryper med anlegg på sekken mens jeg stod med hagla i hånda og gapte :) 222 og 223 ladd ned til fornuftig fart er et meget bra alternativ, men siden man kan klare det samme med en mindre hylse så valgte jeg 221. Dessuten er det noe ikke alle har.

Link to comment
Share on other sites

Tror egentlig det er ganske likegyldig om man skyter rypa med 22- eller 6,5-kuler, bare kula ikke ekspanderer og ikke har for god fart.

 

Japp, det man trenger er et tungt prosjektil i liten diameter med god presisjon og flat kulebane i lav hastighet og som ikke ekspanderer :mrgreen:

 

Etter det får man begynne å inngå kompromisser.

 

Man kompromisser ikke på presisjon!

Lav hastighet er også fordelaktig, ca 800ms.

Man må kunne skyte relativt tunge kuler for kaliberet, slik at man eliminerer litt vindavdriftsproblemer og de kulene budre finnes som helmantel slik at de ikke ekspanderer.

 

Så vi får se...

6x47 kommer med ideer her og forkluderer noen av planene mine men det blir bare en liten justering i såfall.

 

Er det virkelig ingen som har brukererfaring med LW i rustfritt?

Link to comment
Share on other sites

6x47 er det en ordinær vixen kasse du putter 6,5 grendel, den for 222, 223?? eller har du fått tak i den kassa som ble bygget for 6mm ppc?
Hmmm mumler noe om bilder 6x47 8) 8)

 

John-A

Kommer vel en egen tråd om 6.5 grendel børsa når jeg har fått litt bruker erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...