Jump to content

Presisjon på Tikka T3 Lite, .223


morten_b

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en Tikka T3 Lite cal .223, et ganske fint våpen som jeg primært har tenkt å bruke til fuglejakt. Nå har jeg testet 4 ulike ammotyper der alle samler ca 30 mm på 100 m. Jeg har alltid brukt tofot under skyting. Planen med våpenet var å kunne treffe fugl på omkring 200 m, noe som føles lite realistisk med en slik spredning. Er dette en spredning som må forventes eller burde våpenet samle bedre? Våpenet er beddet.

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til kammeret.

Hvis du ikke har skutt noe mye med våpenet kan det kanskje ha noe med det og gjøre, man trenger noen skudd for og "vende" seg til avtrekk og lignende. jeg ville kanskje prøvd uten to-fot. har hat samme problem med min 243 win. prøvde noen serier med ryggsekk, liggeunderlag og lignende som anlegg og fikk bedre samlinger. kanskje fått bedre samlinger med hjemmelada ammo,

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

hvis du får 30mm med tilfeldig valgt fabrikkammo, så tror jag at du ligger godt an :D . Prøv enda flere fabrikat og jeg er sikker på at du vil finne en som samler enda bedre. I min .223 har jeg, med forskjellig fabrikkamo, oppnådd alt fra 14 mm til 170mm.

Link to comment
Share on other sites

tusen takk for mange interesante svar på noe jeg har tenkt ganske mye på...

 

Kikkerten jeg bruker er en Zeiss Conquest 6.5-20x50, ingen "high end" kikkert men kvaliteten skulle være god nok. Skyter vanligvis på 20 forstørrelse. Merkene jeg har prøvd sålangt er SB, Remington UMC, Federal, Norma jaktmatch, Wolf (russisk billig), alt er vel 56 grain såvidt jeg husker. Best resultat har jeg fått fra Norma og Remington UMC som gir omtrent samme resultat. Har vel litt med riflestigning og slikt å gjøre men om noen har tips til merker og vekter jeg burde prøve så er jeg sef interesert i det. Har hørt at DFS har prøvd 5.6 mm men vet ikke om det selges fabrikkammo for konkuranseformål. Har ikke kjøpt inn utstyr for hjemmelading, mest fordi jeg trodde det var mulig å drive fuglejakt med et slikt våpen (og kikkert) med eksisterende fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tilsvarende rifle, og har testet noe forskjellig ammo. Jeg sliter også med å komme under 30 mm.

Av den fabrikkammoen jeg har prøvd, er det Partizan 75 grain som går best i min T3 som har riflestigning 1:8.

Hvilke av de du nevner gir best samling a ..?

Link to comment
Share on other sites

I min børse (samme som din) har jeg landet på Sako Speedhead. Er laangt fra en kompetent skytter, men får Veldig Gode samlinger med Sako ammoen. Har også prøvd Remington UMC, Wolf, Norma, men ingen av de har jeg fått noe særlig dreisen på.

Verdt ett forsøk å se om disse går bra i din børse! For det er mer å hente på presisjon på Tikkaen enn det du har opplevd.

Link to comment
Share on other sites

Fant jo en ganske fyldig artikkel om 223 ammo her på sidene.

 

Ser ut til at 1/8'' stigning i 223 ikke er ideelt med det meste av fabrikkammo som er tilgjengelig (omkring 55 grains). 55 grains er vel ei relativt lett kule som lett kanskje blir ustabil i en 1/8'' mens den muligens er mer stabil i 1/12''. Ser at det var en som fikk bra samling med tung kule fra Partizan (76 gr). Det eneste jeg har funnet av tyngre kuler for 223 er SB m matchking (69 grain). Om noen vet om flere så hadde d vært fint å høre. Jeg vil også teste Sako Speedhead.

Link to comment
Share on other sites

hei, har ei t3 super varmint i cal 223. denne går greit nok med amerikan eagle og går kanon bra med Norma sin blyspiss, dette er vel norma sin rådyr ammo men funker bra på fugl så lenge du skyter i halsgropen. skyter lett fugl på 2-300meter med denne kula, har ikkje prøvd på lengre hold enn 310m :lol: men norma skudda er e svin dyre men egentleg verdt kvar krone :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...