Jump to content

Nå er det den tida igjen (ladeprosjekter)


Sako 30-06

Recommended Posts

Om sommeren lades der kun av ren nød, da er det strandliv og uteaktiviteter som teller. Hvem har vel ork til å sitte nedi en kjeller og dra i en spak når sola skinner og utepilsen og småpigerne blomstrer?

Om høsten lades der kun av ren nød, da er det jakta som teller. Hvem har vel tid til å sitte nedi en kjeller og dra i en spak når rypa flakser i fjellet og hjorten beiter på bøen?

Men utpå ettervinteren, da blåses støvet av ladepressa. Noen jaktfeltstevner er det jo, men ellers er det faktisk tid til overs om kveldene til å sitte nedi en kjeller og dra i en spak.

 

I vår har jeg følgende ting som jeg har tenkt å få gjort:

:arrow: Få oversikt over hylsebeholdningen, sette opp en slags oversikt og lade noen nye hylser så jeg har litt større loter å lade med. Status: Check ("ferdig, kom og tørk")!

:arrow: Lade opp litt rikelig med gåsepatroner, så jeg har en og samme lot en stund framover, både til innskyting, til jakting og litt til overs. Status: Check ("ferdig, kom og tørk")!

:arrow: Tromle alle engangsskutte .30-06-hylser som jeg har samla opp gjennom årene og etterhvert presse dem så de er klare til å lades med. Status: In progress.

:arrow: Skyte opp alle småslantene med patroner etter ymse ladeeksperimenter samt halvtomme fabrikkammoesker og få samla sammen hylselotene mine i litt større porsjoner. Status: In progress.

:arrow: Få produsert noen pålitelige ladestiger med 7.62 Sierra og skytterlagskruttene mine, så jeg veit hvordan jeg skal dosere kruttet til nullseksen. Status: In progress.

:arrow: Lade opp et knippe med V-Max, i tilfelle ei kråke skulle komme innenfor sikkerhetssonen. Status: Pending...

:arrow: Få ut finger'n og få testa presisjon for 85gr Interbond i børsa mi. Status: Pending...

:arrow: Lade opp en haug med Oryx til hjortejakta, så jeg har en og samme lot i mange år framover, både til oppskyting og til jakt. Status: Pending...

:arrow: Lade opp et knippe med helmantel til rypa, så jeg har en og samme lot en stund framover, både til innskyting og til jakt. Status: Pending...

 

Dette kommer selvsagt til å strande et eller annet sted på veien, men det er jo greit å ha ambisjoner. Er det flere som har det på denne måten?

Link to comment
Share on other sites

Huff! måtte du minne meg på det der :oops:

Har til og med et parti ferdigtrumlede 222rem hylser liggende i trumleren!

Det står en del 30-06 ladninger (med diverse aktuelle/uaktuelle kuler) i skapet som skulle vert med på banen for testing.

Har ennå ikke fått til noen godladning med FMJ til kombien i 6,5x57R :?

Jeg har ikke tatt i bindestikka på et halvt år og Sjø-ørret sesongen er rett rundt hjørnet :o

Laksesesongen starter om et "par måneder".

Tom for 55grain Lapua FMJ :shock:

Samvittigheten er ikke ren nei!

Men det pleier å gå seg til sån i siste lita :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også en liste med planlagte lade-gjøremål i vinter:

:arrow: Lage ladebenk ( må være av den mobile sorten, av plassmangel )

:arrow: Montere ladeutstyr på denne

:arrow: Finne korrekt ladning til beverjakta 6,5x55

:arrow: Finne korrekt ladning til beverjakta .222 (kanskje kona skal være med...)

:arrow: Begynne tidlig, og finne korrekt ladning, samt lade opp ett lager av storvilt-ammo i 6,5x55

:arrow: Lade en gjeng med trenings/stevne-ammo 6,5x55

 

Nå har det seg slik at første punkt ennå ikke er påbegynt og nesten ikke påtenkt.... Ett plustelig anfall av knivmakerlyst med horngravyre og scrim, som ikke har gitt seg ennå, har gjort at timene i "boden" ikke har blitt prioritert til ladebenk. Dette anfallet var ikke i emning da listen ble laget...... I tillegg har jeg ikke fått kjøpt inn korrekt krutt til 6,5x55 -beverladning, og ikke kule til .222 -beverladning. Så man kan trygt si at jeg er på etterskudd! Har ennå igjen ammo til ett eller to jaktfeltstevner, men that`s it!

Blir nok som før, at jeg må dra til min gamle far for å lade patroner iår igjen....! Super-ladningene blir aldri utviklet, og ammo lades i all hast i siste liten etter tidligere ladninger...... :shock:

Og jeg som trodde alt skulle bli bedre med eget ladeutstyr.... :roll:

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Denne tråden stilnet brått, etter at den ga meg en påminnelse og ett spark bak....

 

Mine to første punkt er utført. Benken ble ikke mobil, men den ble liten. Svært liten. Men, det er slik med begrenset plass. Bare det å ha utstyret montert hele tiden, og samtidig så nært som i boden, er ett stort vendepunkt for min del.

 

Å komme fram til korrekte ladninger hopper jeg over foreløpig. Når det gjelder ladninger til beverjakt blir det for sent, har ikke tid til det nå. Ladning til storvilt tar jeg på våren / sommeren.

 

Siste punkt er påbegynt, da jeg ladet opp 40 skudd på en liten halvtime igår for å teste benken. Det fungerte som smør. Litt svikt i benkeplata, mulig jeg må legge på mer her. Men det er for justeringer å regne....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...