Jump to content

Prosjekt Brno M98


Recommended Posts

Driver på å planlegger renovering/ombygging av ein M98 som eg har fått mine grove puselanker på. Har nett begynt på prosjektet, og driver på å vurderer hvilke kaliber eg skal gå for. Har komt opp med ei liste over aktuelle kaliber:

 

243 win

260 rem

8x57 is

338 fed.

338-06 A-sq

375 ruger

358 win

338 win mag

358 nor mag

 

Planen videre er å:

# Sette inn ett Timney avtrekk med sikring

 

# Plastikk stokk

 

# Bore opp for weaver montasje på fremre låskassebru

 

# Sette på ein Aimpoint Comp

 

# Kansje gjenge opp for demper (kommer ann på kaliber)

 

 

 

Så viss kammerfolket kan komme med innspill ang. kaliber i første omgang, så blir eg glad :D

Link to comment
Share on other sites

Ingen av desse er vel for lange

Har ei M08 i 338 win mag, super fornøygd. Men den er 3+1...

 

.338-06 vil jo vere 5+1...

Men ellers så har æ trua på 358NM

 

Æ hadde fjerna dei korte fra lista...

 

nå er der vel litt forskjell på en m08 og en m98 da. men vet ikke hva lengde den kan ta...

 

ett kaliber som vel er en kandidat om du vil ha noe grovt og litt utenom det alle andre har er 375 wheelen AI

Link to comment
Share on other sites

var jo god spredning på kalibrene her, hva skal den brukes til? gikk jo fra 243 til 375...

 

hva er max patronlengde i denne da? noen av disse her er jo litt lange....

 

8x57 IS er jo std. i denne kassa, så viss vi setter denne som mål er det 82 mm som er max patronlengde

 

http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10825/kammeret_opplasting.xls (her ligger alle aktuelle patroner med max patronlengde, hylselengde og bunndia)

Link to comment
Share on other sites

Som du sier er 8x57 standard i denne kassa. Hvorfor ikke holde på den?

 

Finnes jo masse gode argumenter:

 

*Gode hylser og fabrikkammo lett tilgjengelig

 

*Kulediameter/hylsevolumforhold som tilsier hurtigere kruttsorter og dermed kort pipe hvis ønskelig

 

*Akseptabel rekyl som er forenlig med presis skyting i ei lett og hendig rifle

 

*Slett ikke så værst kulebane

 

*Ikke blandt de mest vanlige kalibrene nåtildags 8)

 

*Stor spennvidde i bruksområdet ved riktig kulevalg...

 

mye som taler for dette gitt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg ville valgt 338 winmag. Eit fantastisk universalkaliber som duger til alt på denne jord som ikkje har snabel eller veg over 1,5tonn. Skulle eg valgt eit kaliber til alt bortsett frå big5 står 338 win meget høgt på lista. Magnumnavnet har egentlig ikkje noko betydning på denne patrona, du kan sjå på den som ein stor 30-06. Med andre ord brukbart på alt, og ikkje minst store dyr der 30-06 blir i tammaste laget.

 

Ein anna fordel synest eg er at du for veldig mykje power i forhold til rekyl i 338`en. På papiret skal 375H&H og denne vere neste like, men eg synest rekylen i 338 er vesentlig mildare.

 

Og ja, eg snakkar av erfaring. Har skote eindel skot (og storvilt) med dette kaliberet

Link to comment
Share on other sites

Satt og leste på exel-dokumentet, der stod det at 338 fed. har bunndiameter på 12mm, mens 358win. har bunndiameter på 11,9mm. Hvordan går dette når begge patronene er bygd på .308win. hylsa??

Ser også at .260 rem. har hylselengde på 51,7mm. Men den er jo også bygd på .308win. Hvordan kan .260rem. ha 0,7mm lengre hylselengde når det er en .308 hylse som er 51mm lang??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...