silent hunter Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 Driver på å planlegger renovering/ombygging av ein M98 som eg har fått mine grove puselanker på. Har nett begynt på prosjektet, og driver på å vurderer hvilke kaliber eg skal gå for. Har komt opp med ei liste over aktuelle kaliber: 243 win 260 rem 8x57 is 338 fed. 338-06 A-sq 375 ruger 358 win 338 win mag 358 nor mag Planen videre er å: # Sette inn ett Timney avtrekk med sikring # Plastikk stokk # Bore opp for weaver montasje på fremre låskassebru # Sette på ein Aimpoint Comp # Kansje gjenge opp for demper (kommer ann på kaliber) Så viss kammerfolket kan komme med innspill ang. kaliber i første omgang, så blir eg glad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole_Netland Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 var jo god spredning på kalibrene her, hva skal den brukes til? gikk jo fra 243 til 375... hva er max patronlengde i denne da? noen av disse her er jo litt lange.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeger86 Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 Ingen av desse er vel for lange Har ei M08 i 338 win mag, super fornøygd. Men den er 3+1... .338-06 vil jo vere 5+1... Men ellers så har æ trua på 358NM Æ hadde fjerna dei korte fra lista... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ilatad Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 har et (kanskje) litt dumt spm. er det noe som heter BRNO M98? kan du fortelle litt om hvilken rifle det er? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole_Netland Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 Ingen av desse er vel for langeHar ei M08 i 338 win mag, super fornøygd. Men den er 3+1... .338-06 vil jo vere 5+1... Men ellers så har æ trua på 358NM Æ hadde fjerna dei korte fra lista... nå er der vel litt forskjell på en m08 og en m98 da. men vet ikke hva lengde den kan ta... ett kaliber som vel er en kandidat om du vil ha noe grovt og litt utenom det alle andre har er 375 wheelen AI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeger86 Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 ja men er det mye forskjell tru, har makslengde på 84mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
silent hunter Posted March 9, 2009 Author Share Posted March 9, 2009 var jo god spredning på kalibrene her, hva skal den brukes til? gikk jo fra 243 til 375... hva er max patronlengde i denne da? noen av disse her er jo litt lange.... 8x57 IS er jo std. i denne kassa, så viss vi setter denne som mål er det 82 mm som er max patronlengde http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10825/kammeret_opplasting.xls (her ligger alle aktuelle patroner med max patronlengde, hylselengde og bunndia) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeger86 Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 seier det igjen 358NM.. Men det kjem jo ann på kva du skal bruke den til.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
silent hunter Posted March 9, 2009 Author Share Posted March 9, 2009 Det er det som er halve poenget med prosjektet... Eg har egentlig brukt for ei småviltrifle, ei hundeførerrifle, ei elgrifle og ei "overkill" rifle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjella Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 Hvorfor ikke 8x68S ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeger86 Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 Må jo i allfall bli ein bra elgvelter med Normaen... Overkill er det jo ikkje, bare jækla gromt... Heilt sikkert finfin på småvlit au... Og viss du får tak i ein lett plaststokk så blir det jo ei bra hundefører børse... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
silent hunter Posted March 9, 2009 Author Share Posted March 9, 2009 Hvorfor ikke 8x68S ? har gått igjennom 32 kaliber, og valgt ut dei 9 som eg syns hørest mest interesange ut.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjella Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 Beklager, så ikke lista i starten. Har nå lest hele tråden og vil komme med ett annet forslag: 375 Ruger. Her har du ett kaliber som yder maks selv med kort pipe hvis det er ønskelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
silent hunter Posted March 9, 2009 Author Share Posted March 9, 2009 Er dette eg og har tenkt mest på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yhaug Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 Tror jeg hadde gått for 375 ruger siden den er laget for den kasse lengden og som kjella skriver skal den ha bra ytelse med kort pipe noe som kan være greit på en hundeførerrifle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 Som du sier er 8x57 standard i denne kassa. Hvorfor ikke holde på den? Finnes jo masse gode argumenter: *Gode hylser og fabrikkammo lett tilgjengelig *Kulediameter/hylsevolumforhold som tilsier hurtigere kruttsorter og dermed kort pipe hvis ønskelig *Akseptabel rekyl som er forenlig med presis skyting i ei lett og hendig rifle *Slett ikke så værst kulebane *Ikke blandt de mest vanlige kalibrene nåtildags *Stor spennvidde i bruksområdet ved riktig kulevalg... mye som taler for dette gitt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
silent hunter Posted March 9, 2009 Author Share Posted March 9, 2009 Har tenkt i nett samme banar, men eg har og tenkt att det hadde vert kjekt med noe annet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjella Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 Klart det er kjekt med noe annet/nytt, er det ikke derfor vi holder på med dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 Har tenkt i nett samme banar, men eg har og tenkt att det hadde vert kjekt med noe annet Så hvorfor ikke gå for et av de virkelig artige klassiske mauserkalibrene; 7x64 Brenneke? Kanskje ikke noe nytt, heller en smule gammelt men fy så sexy... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnumlars Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 Eg ville valgt 338 winmag. Eit fantastisk universalkaliber som duger til alt på denne jord som ikkje har snabel eller veg over 1,5tonn. Skulle eg valgt eit kaliber til alt bortsett frå big5 står 338 win meget høgt på lista. Magnumnavnet har egentlig ikkje noko betydning på denne patrona, du kan sjå på den som ein stor 30-06. Med andre ord brukbart på alt, og ikkje minst store dyr der 30-06 blir i tammaste laget. Ein anna fordel synest eg er at du for veldig mykje power i forhold til rekyl i 338`en. På papiret skal 375H&H og denne vere neste like, men eg synest rekylen i 338 er vesentlig mildare. Og ja, eg snakkar av erfaring. Har skote eindel skot (og storvilt) med dette kaliberet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_husby_ Posted March 11, 2009 Share Posted March 11, 2009 http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10825/kammeret_opplasting.xls Satt og leste på exel-dokumentet, der stod det at 338 fed. har bunndiameter på 12mm, mens 358win. har bunndiameter på 11,9mm. Hvordan går dette når begge patronene er bygd på .308win. hylsa?? Ser også at .260 rem. har hylselengde på 51,7mm. Men den er jo også bygd på .308win. Hvordan kan .260rem. ha 0,7mm lengre hylselengde når det er en .308 hylse som er 51mm lang?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
silent hunter Posted March 11, 2009 Author Share Posted March 11, 2009 Alle data er henta fra "amunisjon til jakt", med untak av 338-06 som er henta fra norma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts