Jump to content

Skifting til høgre til Links skyting


Hennesy

Recommended Posts

Pga ein øyesykdom på høgre øye vurdere jeg å prøve å skifte fra høyre side til links.

Da jeg har skutt med høyre øye i 20 år er jeg skeptisk på dette.

Er det noen som har skiftet side og har erfaringer med dette.

Sikkert berre veeeeeeeeldig mye trening.

Som sagt,er det noen som har erfaring med dette og har noen gode tips.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så i et jaktblad en gang, at en skytter mistet synet på høyre øye og ble nødt til å vurdere andre måter og skyte på.

Han byttet ikke til links men bygde ut mellom korn og korn så langt ut til venstre at han kunne bruke venstre øyet men fortsatt skjøt fra høyre skulder.

Kan sikkert være litt vanskelig på jakt noen ganger, men du slipper ihvertfall og innøve alt på nytt.

 

Tviler på at det vil koste det hvite i øyet.

Link to comment
Share on other sites

En kompis skadet øyet og måtte legge om. Var ikke kommet så langt i sin jaktkarriere, så alt satt kanskje ikke like fast i neva som det gjør etter tjue år, men han greide det i alle fall godt. Et par tusen skudd med luftgevær over en sommer gjorde susen for han. Er her inne han å, så kan fort hende han titter innom her ;-) Kommer ikke på nicket i farta.

Link to comment
Share on other sites

Mistet selv venstre øye i en arbeidsulykke.

Det som må til er trening og atter trening.

Jeg kjøpte ny rifle og trente og trente til jeg fikk det til med høyre side.

Gikk mye med rifla i skogen og trente på og simulerte jakt.

Så det er bare og stå på!

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kjip situasjon det der. Bestefaren min fikk en splint i venstre øyet, noe som gradvis svekket synet hans til det punkt at han ikke kunne skyte med det lenger. Løsningen for han var som for de fleste andre mange timer på banen, etterfulgt av mye prøving og feiling på improviserte blinker i skogsterreng, for å som tidligere nevnt få mer jaktrelatert simulering.

Link to comment
Share on other sites

Det går sikkert,men med kikkertsikte blir det vel verre.

Lurer på kor presisjonen blir da... :?

 

Er mulig å få tak i kikkertmontasjer som gjør at kikkerten ligger på siden av rifla og ikke oppå, slik at du kan bruke den rifla du har men med venstre øyet.

 

Litt dårlig fortalt, men sikkert noen her inne som har bilde av det eller kan forklare det bedre...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...