Jump to content

Gjenger til lyddemper skåret med feil stigning?


73alfa

Recommended Posts

Hei folkens.

 

For ett års tid siden fikk jeg montert lyddemper på ei rifle (Ruger mini-14). Jeg skaffet også en flammedemper for å bruke som beskyttelse på gjengene når demperen ikke er montert. Det tok litt tid (fire uker) hos børsemakeren, og da jeg fikk igjen børsa var det kun med lyddemperen. Børsemaker mente at jeg ikke hadde levert flammedemperen til ham fordi han hadde sagt at han ikke trenge den til jobben. Jeg goddtok dette til tross for at jeg mente å huske at jeg hadde levert den. Selvsagt kunne jeg ta feil.

Vel hjemme endevendte jeg alle de plasser der jeg trodde denne kunne ligge (i hovedsak våpenskapet og rundt dette). Jeg fant den ikke. Nåja,sånn kan det gå.

Men, nå har jeg fått tak i ny flammedemper, og hva skjer? Jo, jeg får ikke skrudd den på pipa. Etter snaut 1/4 omdreining vil den ikke mer.

Lyddemperen er en A-Tec, og flammedemperen er fra en M-16 / AR-15. Altså både lyddemper og flammedemper er gjenget i 1/2X28.

For å forsikre meg om at ting er på stell, så prøver jeg både lyddemperen og flammedemperen på ei annen rifle jeg har (som også er gjenget i 1/2x28). Begge to kan lett skrues på, men Lyddemperen går kanskje ikke fullt så langt inn som jeg hadde trodd.

Når jeg skrur lyddemperen på den rifla jeg fikk gjenget for den, så synes jeg den er veldig slarkete på gjengene helt til den har anlegg i bakkant.

I går gikk jeg ut i garasjen og fant et gammelt gjengelære. Det er ikke så godt å lese hva som sår på hvert mål på den lengre, men nå VET jeg da altså at det ikke er 100% like gjenger på de to riflene mine :shock: !

To følere, som ligger etter hverandre, på gjengelæret passer til hver sin rifle.

 

Det jeg TROR at kan ha skjedd er at børsemakeren muligens har skåret gjenger med litt feil stigning i pipa mi. Når han oppdaget dette gar han dratt nye gjenger i lyddemperen slik at denne skal passe. (Dette er min foreløbige teori).

Kan det virkelig være slik, eller er jeg på bærtur?

 

Demperen er en A-Tac. Jeg vet ikke hvordan A-Tec maskinerer gjengene i demperene sine, men jeg antar at de ihvertfall ser dugelig gjevne ut. Se på bildene under. Kan det ikke se ut som om det er to typer gjenger i denne nå??

Nederste bilde er av lyddemperen sammen med den nye flammedemperen.

 

Børsemakeren ga meg jo sevfølgelig ingen kvittering på jobben, og hvis jeg kommer tilbake nå, over ett år etterpå, er det vel sikkert lite sannsynlig at han vil vedkjenne seg befatning med dette...?

 

atec_gjenger.jpg

 

normal_atec2.JPG

 

normal_atec_og_m16_.JPG

Link to comment
Share on other sites

så ikke helt gode ut de gjengene der nei. Ser rett og slett ut som om han har forandret litt på stigningen på gjengene... Men si meg en ting.. Hvorfor i pok*** fikk du ikke kvittering? 8) Hvis du gjorde dette hos en ordentlig børsemaker så har han vel papirer i et arkiv kanskje? Jeg hadde fa** steike meg reklamert på den jobben ja og krevd både ny kapping/gjenging og en ny demper for sånt slørv godtar ihvertfall ikke jeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg får prøve å ta kontakt med ham ja.

Det er en anerkjent børsemaker, og jeg betalte da vitterligen MVA på jobben også :wink:

Jeg synes også at de gjengene ser ut som de kan ha vært tuklet med.

 

Problemet er vel at det ikke er noe å kappe på pipa. Den er jo 47cm, og så sitter siktet frampå der i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg (v.h.a kaldblånering og lupe) klart å lese av det eldgamle metriske gjengelæret mitt også.

Gjengene på Rugeren er da "6,7 M/M 1" mens gjengene på den andre børsa (som passer med flammedemper og alt annet jeg har som er gjenget i 1/2x28) klokker inn på "5,55 M/M 0,90".

Det er altså gjengestigningen som passer her, og min konlusjon er at Rugeren har en gjengestigning på veldig nær 1mm, altså ca 25tpi (kanskje 24, kanskje 26), mens den andre børsa passer med en gjengestigning på 0,9mm som altså matcher 28tpi (28,22222).

 

Er det forresten noen som vet om A-Tec gjenger opp demperene sine med gjengetapp, eller om de innvendige gjengene dreies på noe vis? Dersom det er brukt tapp, så kan jeg ihvertfall 100% utelukke at det har vært noe feil med stigningen på de gjengene i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Er nok ganske sikker på at du kan utelukke feil gjenger fra A-Tec.

 

Mulig at han børsemakeren din har brukt 1/2" 20 gjenger istedet for 1/2" 28, prøv og tre på en .22 demper på pipa. Det pleier og være std med 1/2" 20 på disse.

 

 

edit:

Der var Lopez raskt ute med labben ja :D

Link to comment
Share on other sites

problemet oppstår kanskje fordi du monterer en flammedemper i etterkant av gjengingen, hvis børsemakeren som gjør jobben har laget gjengene for å gå meget tight i demperen, vil en flammedemper som ikke nødvendigvis er dimensjonert helt likt som demperen ikke passe. ta det med til ham og spør pent, ting løser seg ofte om man presenterer problemet på en fornuftig måte!

Link to comment
Share on other sites

Da er det jo litt merkelig at lyddemperen ikke går særlig tight på gjengene.

Jeg har som nevt en lyddemper på en annen rifle også, og der kan jeg fint skru på både flammedemperen, og to gjengebeskyttelsesringer som jeg har fått laget.

Men, for all del! Det er som sagt ingen vits i å åpne med å være ufin over for børsemakeren. Jeg får prøve å ringe ham til uka, og legge frem problemet. Men, jeg synes jo at det hadde vært på sin plass å informere meg dersom han hadde skåret feil gjenger, og så modifisert lyddemperen til å passe.

Kanskje hadde han flaks, og demperen passet på de gjengene han skar. I så fall ville han jo aldri ha vært klar over problemet heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Demper til salongrifle har jeg ikke, så det får jeg ikke prøvd.

 

Jeg har nettopp snakka med børsemakeren, men uten at jeg ble så mye klokere av det. Han kunne visst ikke huske noe direkte om denne jobben, men mente bestemt at han ikke hadde gjort noe med demperen. I så fall hadde han vel husket det.

Hans forslag var å få gjenget flammedemperen slik at den passer på pipa. Jeg vet ikke helt om jeg synes det er veien å gå. Det er jo en grunn til at man velger f.eks 1/2x28 får man først gjenger ei pipe, og det er jo for at standard ting og tang skal passe.

 

En siste ting jeg har målt nå er utvendig diameter på gjengepartiet. På Rugeren er dette 13,0mm mens på den andre børsa (den som alt det andre passer til) er ytre diameter 12,6mm .

 

 

Jeg har tatt noen nye bilder av gjengepartiet på demperen i dag, og disse har jeg også satt sammen til en time-lapse-film. Som dere ser er det noen striper som gjør at det gan se ut som det er dratt nye gjenger på de eksisterende, men dette kan jo like gjerne være merker etter neddreiinga av de ytterste 2,5mm som er dreid til 1/2".

 

Fem av bildene tatt fra ulik vinkel inn mot gjengene:

Img0214.jpg

 

Img0100.jpg

 

Img0070.jpg

 

Img0050.jpg

 

Img0001.jpg

 

edit:

 

Og her er linker til videosnuttene på Youtube:

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte jo å nevne at Lopez har vært utrolig til å gi svar på PM angående de spørsmål jeg har stilt ham direkte! :D Takk Lopez!!!

 

-men, da får jeg nok gi ham litt tid før jeg kommer med flere spørsmål da, siden han er avgårde på ekskursjon i Tyskland...

Link to comment
Share on other sites

Yepp. Jeg er ihvertfall helt sikker på at de ikke er 'absolutt' 1/2x28. Men, det kan jo tenkes at de er såpass nær at enkelte ting passer. Det kan jo være variasjonen i forhold til hva slags verktøy som er benyttet til å gjenge flammedempere, lyddempere og annet snacks.

A-tecdemperen min går jo fint på begge de riflene jeg har som er gjenget for lyddemper. Men flammedemperen går altså kun på den ene.

En ting som kunne ha vært veldig interressant er å prøve en annen A-tecdemper på børsa mi. Altså, en som vi vet 100% sikkert at ikke har vært tuklet med på noe som helst vis.

Dersom noen av dere som leser denne tråden holder til i Kongsberg, og er i besittelse av en A-tec (med 1/2x28 gjenger), så hadde det vært kjempefint om dere ville ta kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...