Jump to content

bushnell trophy


hold brillan!!!

Recommended Posts

hei,sitter og ser på kikkertsikter til min tikka t3 varmint 308w

 

kom over dette siktet til en rimelig pris,bushnell trophy 3-12x56 med opplyst retikkel

 

noen som kansje har erfaring med dette siktet og kansje kan fortell meg om de er ett greit sikte? til en slik rifle

rifla er fordemeste brukt til storfugl og rådyr

 

mvh sig

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet Hold Brillan!!!

Det ligg ein del tråder her inne angående valg av optikk, men skal prøve å svare deg litt her.

 

Eg har hatt ein Bushnell Trophy 4x40 i mange år, og eg har vore kjempefornøyd med den. Når det gjeld den som du nevner med opplyst retikkel, så har eg ikkje så god kjennskap til akkurat den.

Men Bushnell Trophy, er greie kikkerter til prisen, ok optikk i dei, og gode og robuste virker dei iallefall. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Sig! og velkommen til kammeret :)

 

Som du sikkert veit er bushnell et kjent merke som sikkert mange her på forumet enten har, eller kjenner noken som har. Men som med alt anna får man det man betaler for når man kjøper optikk, men sjølvsagt utfra hvilke forutsetninger man har. Du sei at siktet er billig, litt vanskelig for oss å seie om det er et bra kjøp når du ikkje oppgir prisen ;) og hvilken forhandler det er snakk om.

 

Det første som slo meg når du oppga at det var et sikte med 56 mm lysåpnng og rødpunkt var at du dreiv hjortejakt eller anna form for kveld/morgenjakt. Til rådyr og storfugl er nok ikkje dette like nødvendig. Hugs at med eit sikte av den størrelsen blir rifla stor og klumpete og tyngre. Sjølv nytter eg 56mm fordi eg jakter mykje i skumring og måneskinn. Men hugs at linsekvaliteten og lysåpninga heng nært sammen. Kvaliteten på linsa er etter mi meining minst/meir viktig enn lysåpninga. Derfor ville eg vurdert eit dyrare merke med mindre lysåpning, men som da vil komme på rundt samme pris som bushnell trophy`en med 56mm.

 

Lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville stilt meg selv følgende spørsmål:

- Hvordan er lyset når rådyra er framme ved din post? (Drivjakt eller posteringsjakt?)

- Under hvilke lysforhold jakter de som anbefaler Bushnell Trophy?

- Hva legger de vekt på som bruker og anbefaler dette siktet til jakt i dårlig lys?

 

Selv har jeg et Trophy 3-9x40 og det fungerer veldig bra om dagen, men det fungerer ikke (for meg) i dårlig lys. I motlys blir det hvitt. Flere rådyr har overlevd meg med dette siktet og nå står det på salongrifla. Til rådyr har jeg Zeiss Victory 2.5-10x50 med lysprikk. Den prikken er fin til nattjakt når det er snø og måne.

 

Ellers er jeg ganske enig med Hjortetrekk i det han skriver. Når det gjelder fuglejakt så har jeg ikke noe særlig greie på det så der kan andre bidra bedre enn meg. Lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...