Jump to content

trening av jemthund


tikka 9,3

Recommended Posts

Hei på deg!

 

Har også bestilt jämthund, og blir forhåpentligvis hundeeier iløpet av våren.

Det er jo mye fin litteratur om emner rundt trening av hund.

Tror det er greit å kjøpe/ låne litt bøker om emnet, avhengig hvor erfaren en selv regner seg for å være!

 

Leste en interessant .pdf "bok" om trening av minehunder i Bosnia. Med litt moderasjon kan jo litt av dette

brukes til "vekke" jaktinstingtet som alle hunder har, uavhengig om valpen skal bli minehund eller fuglehund.

Boka er på engelsk: http://www.gichd.org/fileadmin/pdf/publ ... of_MDD.pdf

 

Ellers er det fin lesing på http://www.kammeret.no/portal/ettersok-og-trening

av Helga-Mari.

Jeg kommer til å begynne veldig tidlig med dette, å skynde meg sakte! Går for championat!!! :wink:

 

Så er det jo greit å få valp på våren, en får da starte tidlig med sportrening og skogstilvenning.

Vil tro en jämthundvalp som får dette, kombinert med mye turer i skog/ fjell og mark etter hvert som den vokser til, blir en god kandidat når den blir sluppet for første gang som løshund..........! (Til neste høst!)

 

For uten om mye elgjakt, kommer min jämthund å bli brukt til kløv og trekkhund.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det beste er å sykle på grusvei, eller sørge for at hunden løper på vei skulderen da asfalt sliter på labbene.

Svømming er helt klart det som sliter minst, kan da trene skikkelig gjennom sommeren selv om det er varmt.

Treningsmengder tilpsasses etter formen og alder til hunden.

Når hunden begynner og komme i form er det bare å komme seg til skogs :D

Bør ha endel timer i skogen med de unge hundene kan man si.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan driver dere jakt trening med storvilt/rovvilt hunder uten innfesting for karabinkrok på ryggen, i tiden fra 1.April til 20.August??

 

Æ bruke å reis te NAMSKOGAN FAMILIEPARK, å let dem få los litt på tam bjønn æ. 3-4 ganger om sommeren. :D:D

Det e jo bra å la de få noen loser ,før bjønnjakta starter ! :wink::wink:

Ellers bli det sykling å svømming , det går på åt mæ å mine hoinna. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...