Jump to content

Vurderer du valpar på elghundtispa di?


300winmag

Recommended Posts

Eg har ein kjempeflott NEG hann som eg har eit sterkt ynskje om å få eit avkom etter.

Jacko er 5 1/2 år ,har god jaktlyst og det er fellt ca 30 elg for han i los,god losføring og godt mål.

han har gode søk og henger godt på!

har vert veldig uheldig på jaktprøvene,derfor ingen førstepremie på prøve enda.

han har stillt på 7 utstillinger å fått 3 cert, 2 bir og 4 ck, har aldri vert dårligere enn 2 vinnarklasse.

han er hd fri,veldig roleg å avbalansert og kjempegrei å ha med å gjere.

Så visst du har ei fin tispe du vil ha valpar på kan du gjerne ta kontakt! :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke hunden har fått jaktpremiering, tviler jeg på at avlsrådet vil ha spesielt å stille opp med. De har vel forholdsvis strenge retningslinjer om hvilke hunder som skal inngå i deres arbeid. Det er vel heller ikke en rase hvor det er spesielt problematisk å finne avlshunder med god premiering, og det bør være gode grunner til å avle på en hund uten jaktpremiering. I det minste bør tispeeier være sikker på å få solgt valpene før kullet settes på.

 

Hvis hunden er stilt på jaktprøve, kan du vel legge ut lenke til enten resultatside på dogweb eller dommerkritikker...?

Link to comment
Share on other sites

"ein plass utanfor høyrbar rekkevidde"

 

Mye kan skje på en prøve.

Jeg var på en drevprøve med en dachs, og vi hørte losen i 45 min - så ble alt stille.

Hunden kom ikke inn i det hele tatt - og lensmannen ble kontaktet iløpet av kvelden. Han kunne fortelle at hunden befant seg på en gård. Jeg dro dit, og forklaringen var at hunden hadde kommet kloss ved huset (hvor rådyrene også pleide å gå).

En rørlegger som hadde en jobb på gården - trodde at det var gårdshunden, og hadde tatt den inn - før han forlot gården.

 

Og da var det bare å prøve på igjen - og det ble tre første de påfølgende tre prøver.

Ikke gi opp :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...