Jump to content

Fremskynding av løpetid


emp

Recommended Posts

Noen som har erfaring med å prøve å få løpinga i gang på tispa når det nærmer seg? Har hørt at det "bare" er å la ho være i lag med tisper som har løpetid, så vil den komme i gang.

 

Veterinæren anbefalte meg å få sjekket hvor hun er i syklusen med et avstryk og så kunne dem sette i gang løpetida. Har noen prøvd dette og vil dele sine erfaringer?

 

Årsaken til at jeg ikke bare vil vente er at det dreier seg om en jakthund som skal være klar til høsten. Løpetida skal normalt inntreffe april-mai-juni. Har hatt 7-9 måneders intervall.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor framskynde løpetida? Om hun får løpetidi mai-juni og går 7-9 mndr så blir ikke neste før ved juletider eller noe senere. Selv med løpetid i april og 9 mndr så passerer du jul før neste. Da går du ikke glipp av så mange jaktdager vil jeg tro. Dette er jo litt avhengig av hva slags jakt du bedriver også. Jo kortere sesong, jo viktigere at hun ikke får løpetid i jakta. Har du tre mndr på deg til jakt med bikkja så skal det egentlig godt gjøres å unngå løpetid i jakta innimellom, uansett syklus. Det er en av faktorene man må inkludere når man kjøper tispe. Jo mindre du tukler med hormonene, jo mindre fare for komplikasjoner senere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville holde veterinærer langt unna det som har med løpetid å gjøre. Har prøvd å flytte løpetida på ei tispe en gang - Aldri mer! I ettertid fikk den løpetider på uberegnelige tidspunkter, ofte utydelig og en gang med tyvparring som resultat...

Link to comment
Share on other sites

Skal det først gjøres, så er det i alle fall bedre å framskynde løpetiden. Å utsette den, som er det vanligste, gir langt oftere problemer. Ikke minst er det utrolig mange tispeeiere som i ettertid har slitt inderlig med å parre ei god tispe fordi de ikke aksepterte at ungbikkja skulle få ha sin løpetid på normalt vis.

Link to comment
Share on other sites

Melk: Det er ikke noe stas å slippe ei bikkje som tenker mer på å parre seg enn å jakte :wink:

 

Til trådstarter: Jeg ville styrt unna all bruk av hormoner. Kjenner til flere tisper som har fått plager med blant annet livmorbetennelse etter mye hormonmanipulering.

Link to comment
Share on other sites

Ja da begynner jeg på nytt, selv om jeg kun stilte to enkle spørsmål og ikke følte noe umiddelbart behov for å meddele mine vurderinger bak det.

Men til alle dere der ute, som absolutt må diskutere alt det man IKKE vet/har fått opplyst, så tar jeg det saaakte - og èn gang til...

 

1. Jeg har ikke spurt om å utsette løpetid. Jeg har derimot bedt de som har EGNE ERFARINGER om å fremskynde løpetid, gi meg sine råd, takk til de som gjorde det.

2. Jeg trenger absolutt INGEN råd om jakt med løpetid eller ikke. Det er ikke diskusjonen her. Jeg jakter med løpsk tispe, men da i band. Så er det avklart.

3. Jeg er heller ikke redd for innbilt drektighet.

4. Jeg spøker ikke med hormoner. Har dem selv - jeg vet.

5. Opptelling av mine jaktdager er det vel strengt tatt bare jeg som kan gjøre.

 

Og så litt oppklaring, før jeg spør på nytt.

Jeg har et "tidskjema" å forholde meg til i forhold til parring. Hvis ikke løpetiden kommer innenfor et gitt tidsrom, vil det ikke bli parring denne gangen.

 

Så folkens, nå har jeg fått råd om veterinær-metoden, tusen takk. Det var vel en grunn for at jeg spurte, og ikke bare bestilte timen, for å si det slik.

 

Men har dere hatt tispa ilag med andre løpske tisper og fått løpetida igang? Noen som har prøvd?

Link to comment
Share on other sites

Beklager misforståelse i forrige post...

 

Jeg hadde tidligere to tisper, og passa i lengere perioder ennå ei tispe. Jeg erfarte da at når ei tispe fikk løpetid, "dro" dette de andre igang. De to tispene mine som bodde under samme tak i 10 år fikk alltid løpetid samtidig, men det var alltid den samme som starta "ballet". Jeg trur det er en forutsetning at de er mye sammen, eller bor sammen, for at de synkroniseres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...