Jump to content

ny stokk til sauer, trenger olje tips.


Ole_Netland

Recommended Posts

som noen av dere vet har jeg jobbet litt med en ny stokk til saueren, ikke at det blir noe super stokk, men en gang må jo være første gang enn lager en riflestokk som liksom skal se bra ut...

 

alt ble ikke som planlagt, blandt annet fargesetting av stokken, brukte en vannbeis ( Herdins??) og det endte med en særdeles mye mørkere bakstokk enn forskjefte, men men...

 

nå har jeg kommet til olje, linolje er valgt som olje her. og jeg har hørt at der skal legges vått i vått hver dag i 3 uker og det skal poleres/smøres på med hånd og ikke noe mer.

 

så er spørsmålet, mellom hver gang stokken blir smurt med olje, er det da rett å legge den i en plastpose? og har da rom temperatur noe å si?

 

blir det feil om jeg smører den flere ganger til dagen? og er det krise om der av og til går ett par dager uten at den blir smurt/polert med hånd og linolje?

 

er der stor forskjell på linoljer? den jeg bruker i dag er noe jeg kjøpte dyrt hos en møbel mann i danmark for flere år siden ( ikke spørr om navn for har ikke etiketten mer), så ser jeg og på biltema, der har de linoje som er beregnet på rustbeskyttelse og så står der så fint på boksen at den blandt annet og kan brukes på gevær kolber, hva tenker dere om dette?

 

legger inn ett bilde her, tatt med mobil så bare beklage kvaliteten...

 

1235565711_resized.jpg?width=540&height=405

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til stokkoljer skal jeg ikke skryte på meg all verdens erfaring, her går det stort sett i forskjellige fargenyanser av Schaftol og porefyller, men jeg fant en tråd her som det kan være verd å se nærmere på. :wink:

 

Du kan også se etter "oppussningstrådene" til Raudnakke, der er det fullt av gode tips. :D

Link to comment
Share on other sites

Bjørka er vel ganske så porøs.....

Jeg tror en lett får et ganske "ullent" visuelt inntrykk ved å bruke linolje, så her hadde jeg faktisk veldig sterkt vurdert Reinhard's lovpriste Liberon Finishing Oil.

 

"Plastposemarinering" har jeg aldri brukt og kommer nok aldri til å bruke heller. Luft er en viktig bestanddel av prosessen....

Link to comment
Share on other sites

at bjørk ikke er noe bra tre til dette kan nå være så, begynner med treplanker det ikke er så farlig med om blir ved... det å bruke emner i din klasse Raudnakke er nok ett par tre stokker frem i tid..

 

nå er linoljen tatt i bruk etter som at jeg hadde en flaste med det stående her, får bruke en annen olje neste gang heller...

 

men etter som at du sier luft er viktig så får jeg heller gå over til det når jeg gnir på dagens siste porsjon olje til kvelden... la stokken i plastpose i god tro om at da blir det jo vått i vått etter som at den ikke får tørke skikkelig mellom hvert olje lag..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...